چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین روان بنه های ناسازگار اولیه، ویژگی های شخصیتی و حرص است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین بودند. از این جامعه، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه های روان بنه های ناسازگار اولیه، پرسش نامه پنج عاملی شخصیتی و مقیاس اسلامی حرص- قناعت پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه حوزه های روان بنه های ناسازگار اولیه و زیرمقیاس روان آزردگی، ارتباط مثبت و معنادار و زیرمقیاس های برون گرایی، تجربه پذیری، موافق بودن و با وجدان بودن رابطه منفی و معناداری با حرص دارند. همچنین، زیرمقیاس های بریدگی و طرد، موافق بودن و محدودیت های مختل، توانایی تبیین بخش معناداری از واریانس حرص را دارند. نتایج پژوهش، گویای اهمیت توجه والدین به نظام تربیتی فرزندان و تمرکز درمانگران و مشاوران اخلاقی بر زیربناهای عمیق این صفت اخلاقی است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas، personality traits and greed. This research was a descriptive correlational study and its statistical population included all Islamic Azad University of Khomein students from which 384 students were selected through multistage random sampling. The participants responded to the early maladaptive schema questionnaire، five personality questionnaire، and the Islamic scale of greed-contentment. Data were analyzed using pearson correlation coefficient and stepwise regression. The results showed that all areas of early maladaptive schemas and and subscale of neuroticism have a positive and significant relationship with greed، and the subscales of extroversion، openness to experience، agreeableness and conscientiousness have a negative and significant relationship with greed. Also، the subscales of dettachment and exclusion، agreeableness and disruptive constraints have the ability to explain a significant part of the variance of greed. The results of the research indicate the importance of parents' attention to the educational system of their children and the focus of therapists and moral advisers on the deep foundations of this moral attribute.
خلاصه ماشینی:
در متون دینی، به برخی از همبستههای حرص اشاره شده است، از جمله ترس از فقر و ناداری (کلینی، 1407ق، ج 8، ص 23؛ حقانی زنجانی، 1361، ص 32)، نفاق (ورام بن أبی فراس، 1410ق، ج 2، ص 122)، نشخوار ذهنی درباره طول عمر (ابنشعبه حرانی، 1404ق، ص 410)، احساس حقارت (نوری، 1408ق، ج 12، ص 62)، احساس فقر (لیثی واسطی، 1376، ص 22)، بدبینی نسبت به خدا (ابنبابویه، 1362، ج 1، ص 62)، نارضایتی از وضع موجود (همان، ص 69)، آرزوهای دور و دراز (غزالی، 1368، ص70 و 71)، دنیادوستی (نراقی، 1387، ص 105)، غفلت از یاد خدا (بینام، 1400ق، ص 107)، ناامیدی از خدا (ابنشعبه حرانی، 1404ق، ص 8)، فراموشی قیامت و مرگ (نهجالبلاغه، 1414ق، ص 536؛ ابنبابویه، 1362، ج 1، ص 69؛ حاکم نیشابوری، 1406، ج 4، ص 324)، احساس کاذب نیاز غالبا مالی (کلینی، 1407ق، ج 2، ص 416 و 148)، اعتقاد ضعیف به روزی مقدر (ابنبابویه، 1362، ج 2، ص 450)، اندوه (کلینی، 1407ق، ج 2، ص 134؛ نوری، 1408ق، ج 12، ص 60)، زیان جسمی (همان)، رنج بیپایان (همان، تمیمیآمدی، 1366، حدیث 982)، ترس (نوری، 1408ق، ج 12، ص 60)، خستگی بدوناستراحت، حساب و کتابی که آرامش [دنیوی و أخروی] را حاصل نمیکند، کیفری [دنیوی و أخروی] که راه فراری از آن نیست (همان)، بخل و قطع ارتباط با نزدیکان (پاینده، 1382، ص 353)، زیادهخواهی (نهجالبلاغه، ص 423)، از دست دادن آرامش (ابنبابویه، 1362، ج 1، ص 69)، از دست دادن ایمان (همان)، ضایع شدن عمر (غزالی، 1368، ص 71)، ظلم (طبرانی، 1404ق، ج 22، ص 78؛ ابنبابویه، 1362، ج 1، ص 176) و عدم توکل به خدا (نوری، 1408ق، ج 12، ص 60).