چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مهارتهاء دانش و نگرشهای مورد نیاز حسابرسان امروز در ایران است. بدین منظور
پرسشنامه هایی بین حسابرسان موسسات حسابرسی مستقر در مشهد توزیع گردید تا میزان اهمیت مهارتهای شناسایی شده
برای کارایی حسابرسان و میزان عملکرد حسابرسان در هر یک از مهارتها تعیین گردد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش
تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی استودنت استفاده گردید. نتایج نشان میدهد مهمترین مهارتهای مورد نیاز از نظر
حسابرسان شامل تجربه حسابداری و حسابرسی, تسلط بر استانداردها و آیین نامههای حسابداری و حسابرسی و صداقت است
و ۳۷ مهارت مورد بررسی در ۶ گروه طبقه بندی شد که این ۶ گروه، تحت عنوان صلاحیت ارتباطی و صمیمگیری، صلاحیت
فنی و کارکردی، صلاحیت برنامه ریزی و آینده نگری، صلاحیت ادراک سازمانی، صلاحیت ذهنی و صلاحیت حرفهای گری
نامگذاری شدند. بیشترین فاصلهی بین عملکرد و اهمیت مربوط به صلاحیت برنامهریزی و آینده نگری میباشد و کمترین
فاصلهی بین عملکرد و اهمیت مربوط به صلاحیت ادراک سازمانی میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که حسابرسان در
رعایت الزامات و مقررات قانونی و توجه به ارزشها و رعایت اخلاقیات دارای عملکرد خوبی نسبت به میزان اهمیت مهارت
مربوطه میباشند. یافتههای لزوم بازنگری در حوزههای آموزشی حسابداری و حسابرسی را جهت بهبود صلاحیتهای
حسابرسان نشان میدهد آن هم از طریق اضافه نمودن واحدهای درسی با عناوین مهارتهای ارتباط گفتاری، شنیداری و
نوشتاری در سرفصل دروس و استفاده از دوره کارآموزی در مقاطع مختلف تحصیل است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد مهمترین مهارتهای مورد نیاز از نظر حسابرسان شامل تجربه حسابداری و حسابرسی، تسلط بر استانداردها و آیین نامه های حسابداری و حسابرسی و صداقت است و ٣٧ مهارت مورد بررسی در ٦ گروه طبقه بندی شد که این ٦ گروه ، تحت عنوان صلاحیت ارتباطی و تصمیم گیری، صلاحیت فنی و کارکردی، صلاحیت برنامه ریزی و آینده نگری، صلاحیت ادراک سازمانی، صلاحیت ذهنی و صلاحیت حرفه ایگری نامگذاری شدند.
امروزه کارفرمایان به دنبال دانش آموختگانی با طیف متنوعی از مهارت ها و ویژگیها هستند (محمد و لاشاین ٩، ٢٠٠٣)؛ بنابراین ، از دانش آموختگان حسابداری انتظار میرود دانش مربوط به حرفه خود را در طول عمر حرفه ای خود، گسترش دهند 1 Alsop 2 Merritt 3 Lumb 4 Curd & Thorpe 5 International Federation of Accountants 6 Gandel 7 Johnson 8 Nuthal & Verma 9 Lashine و مهارت های جامع تر و متنوع تری کسب نمایند (هوئیسن ١، ٢٠٠٣).
افشاری، هنری و غفوری (١٣٨٩) مهارت های مدیران 1 Eilifsen, Knechel & Wallage 2 Risk assessment 3 Bell 4 Eilifsen 5 Internal control 6 Treadway 7 Sarbanes-Oxley Act )SOX) 8 Maijoor 9 Fraud detection 10 Coenen 11 Decision making 12 Project management 13 Sinason را در سه شاخه مهارت های ادراکی ١، انسانی ٢و فنی ٣ برای مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های سراسر کشور بررسی کردند کردند که در تحقیق حاضر نیز این گروه بندی مورد استفاده قرار گرفت ."