چکیده:
پژوهش در حوزه مدیریت بسیار مهم و راهبردی است و طی سالیان گذشته سرمایه گذاری های
هنگفتی در این زمینه صورت گرفته است. ارزشیابی اثرات پژوهش، به ذینفعان کمک می کند تا از
کیفیت برنامه های پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش، استخراج و اولویت بندی
شاخص های ارزشیابی پژوهش های مدیریتی به روش پیمایشی اکتشافی با استفاده از تکنیک TOPSIS
است؛ همچنین ارزشیابی توصیفی از خروجی ها، اثرات و پیامدهای پژوهش های مدیریتی سال 1392 بر
اساس شاخص های استخراجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 95 طرح پژوهشی مصوب
است که بر اساس جدول مورگان » دبیرخانه شورای عالی عتف « 76 طرح به عنوان نمونه انتخاب شده اند.
ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر 4 عنصر و 40 گویه است که روایی آن توسط متخصصان
تایید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ معادل 80 / 0 محاسبه شد. 24 شاخص برای ارزشیابی
خروجی های علمی و آموزشی، اثرات سازمانی و پیامدهای مالی و اقتصادی انتخاب شدند. ارزشیابی
طرح ها بر اساس شاخص های یادشده نشان داد که ملاحظات کاربردی و فهم بنیادی در پژوهش ها
موردتوجه قرار نگرفته اند.
خلاصه ماشینی:
در اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه کشور نیز بر ارزیابی آموزش و پژوهش تأکید شده است ؛ همچنین یکی از وظایف اصلی «وزارت علوم و شورای عالی تحقیقات و فناوری»، نظارت و ارزیابی مستمر فرآیندها و خروجیهای آموزشی و پژوهشی است ؛ اما این نظارت و ارزشیابی عمدتا بر بعد آموزشی متمرکز است و نظارت و ارزشیابی بر پژوهش مغفول مانده است به همین دلیل مبالغ هنگفتی در زمینه پژوهش هزینه میشود؛ اما از خروجیها، اثرات و پیامدهای ملموس آنها در حیطه های علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گزارشی ارائه نمیشود (طباطباییان و همکاران ، ١٣٩١).
در راهبردهای کلان (راهبرد ٦) و اقدامات ملی (اقدام ٩) نقشه جامع علمی کشور بر نظارت ، ارزشیابی آموزش و پژوهش کشور تأکید شده است و در ماده ١١٥ قانون برنامه پنجم توسعه بر نظارت جامع ، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تأکید شده است ؛ اما اهتمام کافی در زمینه طراحی الگوهای ارزشیابی، شاخص های رتبه بندی اثرات و پیامدهای پژوهش و روش ها و ابزارهای ارزشیابی پژوهش انجام نشده است (فتحی واجارگاه ، ١٣٩٠).
ESF - European Science Foundation پژوهشی اروپا در زمینه علوم انسانی ١)، بنابراین در این پژوهش بر ارزشیابی اثرات پژوهش های مدیریتی تمرکز شده است ؛ از سوی دیگر برخی از دانشمندان بر مبنای اصل انباشت و افزایش کمی پژوهش ها و مقاله ها، بر اهمیت چاپ و نشر مقاله ها تأکید دارند و این افزایش را عامل پیشرفت میدانند؛ ولی این استدلال در هیچ یک از فلسفه های علم معاصر اعتبار ندارد.