چکیده:
حواس پنج گانه انسان ابزارهایی هستند که درک پدیده ها، محیط و فضای پیرامون انسان را برای او امکان پذیر می سازند. به دلیل غالب بودن حس بینایی بر دیگر حواس، توجه طراحان محیط کالبدی نیز اغلب به طراحی بصری است؛ غافل از آن که عده ای از افراد اجتماع، از درک کیفیت های بصری ناتوان اند. خلق فضایی بصر محور که سایر ادراکات مخاطب خویش را نادیده گرفته، باعث ایجاد فضاهایی ناآشنا برای مخاطب در محیط کالبدی معماری و شهر و غیر انسانی شدن آن ها شده است. هدف اصلی پژوهش بررسی ارتباط بین مناظر حسی موجود و «کیفیت ادراک حسی محیطی» گذر ارگ جدید تبریز است. پژوهش از نظر ماهیت، از نوع پژوهش های کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های میدانی است. جمعیت آماری این پژوهش را تمامی مخاطبان (ساکنان، شاغلان و بازدیدکنندگان) این محدوده تشکیل می دهند که در طول اسفندماه 1394هـ.ش تا اردیبهشت ماه 1395 هـ.ش در این محدوده حضور داشته اند که 42950 نفر برآورد شدند. با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده 380 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 853/0 به دست آمد. نتایج حاصل از یافته های آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه های منظر حسی و کیفیت ادراک حسی محیطی گذر ارگ جدید تبریز همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندمتغیره حاکی از این است که به ترتیب حس لامسه، حس شنوایی، حس چشایی و حس بویایی و در انتها حس بینایی دارای بیش ترین نقش و قدرت تبیین در ادراک محیطی این گذر داشته و این پنج متغیر، توانایی تبیین 6/60 درصد از واریانس ادراک حسی کیفیت محیطی را دارند. در نهایت با توجه یافته های پژوهش، پیشنهادهای کاربردی در خصوص راه کارهای عملی بهبود ادراک حسی کیفیت محیطی ارائه شده است.
The five human senses are tools that make it possible to understand phenomena، environment and space around him. Because of the predominance of vision over other senses، environment designers often consider only visual sense in their design; unaware of the number of members of the community that are incapable of understanding the visual qualities. Creating visual dominance space that ignores audience’s perceptions، leads to physical architecture and urban environments that are unfamiliar for audience. The main objective of this study was to investigate the relationship between the sensory scape components and the environmental sensory perception quality of the new Arg in Tabriz. This research is a quantitative research and in terms of data collection، is a kind of field research. The population of this research is all the audiences (residents، workers and visitors) that have passed this area during March 2016 to May 2017. The statistical population of this study was 42950 people. The sample size of this study is 380 people selected by simple random method. A questionnaire was used to collect the data. The validity of questionnaire was approved by the member of experts. The reliability of questionnaire was obtained 0/8530 by using Cronbach’s alpha formula. The results of the Pearson correlation test showed that between components of sensory scape and quality of environmental perception of New Arg of Tabriz there is significant relationship at a confidence level of 99%. The results of linear regression test indicated that sense of touch، hearing، taste، sense of smell and sight at the end have the greatest role in environmental perception of this pass; and these five variables have the ability to account for 60.6% of the variance. Finally، with regard to the findings of the research، practical suggestions have been made regarding the practical solutions for improving the sensory quality of the environment.