چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر پذیرش سیماپ توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با استفاده از نظریه رسانش نوآوری هاست.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی_ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز (800=N) بود که 260 نفر به صورت طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسش نامه بین آنان توزیع شد و در نهایت 174 پرسش نامه (67 %) تکمیل و تحویل داده شد. داده های به دست آمده با استفاده از شاخص های آمار استنباطی (تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس، t و کلموگروف _ سمیرونوف) تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش عوامل موثر بر پذیرش سیماپ را در شش عامل به شرح زیر طبقه بندی و مشخص کرد: مزیت نسبی، سازگاری، آزمون پذیری، پیچیدگی و مشاهده پذیری و، جدیت دانشگاه. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد بین این ویژگی ها و آهنگ پذیرش آنها رابطه معنا داری وجود دارد. دیگر یافته های پژوهش نشان داد میانگین آهنگ پذیرش سیماپ از سوی اعضای هیئت علمی10/ 3 بوده است و اعضای هیئت علمی این سامانه را اندکی بیش از حد متوسط پذیرش کرده اند. سایر نتایج نشان داد داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. بنابراین، منحنی پذیرش سیماپ توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز بهنجار بوده و در طی زمان به صورت S شکل درآمده است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نظریه اشاعه نوآوری «راجرز» (2003) را در زمینه ویژگی های نوآوری، گروه های پذیرندگان و منحنی S شکل، در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
دیگر یافتههای پژوهش نشان داد میانگین آهنگ پذیرش سیماپ از سوی اعضای هیئتعلمی10/3 بوده است و اعضای این مقاله مستخرج از نتایج طرح تحقیقاتی اجراشده بهشماره قرارداد 3844/ص مورخ 25/10/1396 از محل اعتبار ویژۀ پژوهشی ( Grant ) دانشگاه تبریز است.
(ج) زمان که سومین عامل تعیینکننده در فرایند رسانش نوآوری است و در (1) فرایند تصمیم نوآوری (2) نوگرایی 6 فرد و (3) آهنگ پذیرش 7 دخالت دارد (راجرز و شومیکر، Innovation Diffusion Consequences Perceived Newness Face-to-Face Innovativeness Rate of Adoption ترجمه کرمی و فنایی، 1369).
در زمینۀ رسانش نوآوریها در ایران پژوهشهای متنوعی در حوزههای مختلف از جمله، نوآوری در بخش دولتی (حضوری و خداداد حسینی، 1384)؛ نظام آموزش و پرورش (حسنی، 1385؛ هاشمی، 1385؛ حسینیخواه، 1387)، سیستم موقعیت مکانی 1 (زارع و رضوانفر، 1385)؛ رسانههای جمعی (ضحاکی، 1378)، یادگیری الکترونیکی (رحیمی دوست و رضوی، 1385؛ وکیلی، 1392)؛ عوامل مؤثر در جذب افراد به شرکتهای هرمی (فرشادبخت، خداداد حسینی، کردنائیج، 1391)؛ منابع اطلاعاتی الکترونیکی (حیدری، علیزاده اقدم، و حمدیپور، 1392)؛ درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد با پذیرش آن در بین دانشجویان کارشناسی پرستاری (پاشاییپور، نگارنده و برومندنیا، 1394) انجام شده است.
Sanni, Ngah, Karim, Abdullah, & Waheed Ahmadi, Nilashi, Shahmoradi, & Ibrahim Hospital Information System Raynard بررسی پیشینهها نشان میدهد باوجود اهمیت و جایگاه مطالعات رسانش نوآوریها و انجام تحقیقات وسیع با استفاده از این نظریه، تا بهحال به موضوع پذیرش و درک ویژگیهای سیماپ در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز پرداخته نشده است.