چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر خودگفتاری، بازخورد و تعامل آن دو بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه بسکتبال بود. 120 دانشآموز دختر نوجوان انتخاب شدند و به شکل جایگزینی تصادفی در چهار گروه بازخورد، خودگفتاری، خودگفتاری توام با بازخورد و کنترل جای گرفتند. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نوع خودگفتاری بهکاررفته آموزشی و بازخورد از نوع آگاهی از اجرا بود. هر گروه پس از پیشآزمون، طی چهار جلسه تمرینی مرحله اکتساب را گذراندند، تحت پسآزمون و 72 ساعت بعد تحت آزمون یادداری قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون توکی استفاده شد. نتایج نشان داد آزمودنیهایی که از خودگفتاری استفاده کرده بودند، نمرههای اکتساب و یادداری بالاتری نسبت به گروههای دیگر داشتند (05/ 0 > P). براساس نتایج این تحقیق خودگفتاری در اکتساب مهارت پاس سینه موثرتر از بازخورد است و استفاده از بازخورد در کنار خودگفتاری می تواند به پیشرفت بهتر یا سریع تر در مراحل ابتدایی یادگیری منجر شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد آزمودنیهایی که از خود گفتاری استفاده کرده بودند نمره های اکتساب و یادداری بالاتری نسبت به گروه های دیگر داشتند ۰٫۰۵>P) براساس نتایج این تحقیق خود گفتاری در اکتساب مهارت پاس سینه مؤثرتر از بازخورد است و استفاده از بازخورد در کنار خود گفتاری میتواند به پیشرفت بهتر یا سریع تر در مراحل ابتدایی یادگیری منجر شود.
Stimulus self-cueing "توپ"، "باونس" و "ضربه با اینکه آزمودنیها در شرایط بدون بازخورد واقع شده بودند، نتایج افزایش معناداری در اجرای آنها نشان داد تأثیر یک راهبرد خود گفتاری مشابه کار زیگلر (۱۹۸۷) اما براساس بازخورد آگاهی از اجرا توسط کاتن و همکاران (۱۹۸۹) در تکلیف فورهند، در هشت تنیس باز مبتدی بررسی شد.
Self-Talk and Gross Motor Skill Performance: An Experimental Approach?, Online Journal of sport Psychology, Volume 7, Issue 2, No Pagination Specified.
The Effects of Instructional and Motivational Self-Talk on Overt and Covert Levels of Motor Performance.
Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball players with instructional self-talk.
Comparing the effect of instructional and motivational self talk on performing simple and complex skill.
Effect of type of attentional focus as self talk on acquisition and retention of basketball chest pass, motor behavior journal, 16, 111-124.
The Effect of Instructional and Motivational Self-Talk on Performance of Basketball's Motor Skill.
Effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance.
Effects of instructional and motivational Self talk on motor function of boy students first national congress of Physical Education and sports sciences, Najaf Abad, Islamic Azad university of Najaf Abad, 138.