چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی رهبری خدمتگزار در آموزش عالی(دانشگاه ایلام) انجام شده است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی است. از نظر هدف، کاربردی بوده و برای گردآوری دادهها از روش میدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشگاه ایلام است. تعداد نمونه آماری به ترتیب برای بخش کیفی، هشت نفر و برای بخش دلفی، 20 نفر از خبرگان آموزش عالی بودند که به صورت غیر تصادفی و گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتههای بخش دلفی با آزمونهای آماری میانگین، انحراف معیار و ضریب هماهنگی کندال انجام شد. یافتهها نشان داد که ابعاد خدمتگزاری، صلاحیت رهبر خدمتگزار، پیامدهای رهبری خدمتگزار، اعتماد، انسانگرایی، تواضع و فروتنی، تعهد، نوعدوستی و آیندهنگری، الگوی رهبری خدمتگزار با رویکرد اسلامی در آموزش عالی را شکل میدهند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نهادینهسازی سبک رهبری خدمتگزار، پیامدهای فردی و سازمانی مختلفی مانند بصیرتبخشی، رشد معنوی و شخصیتی کارکنان، وحدتبخشی، توانمندسازی، بهبود ارتباطات سازمانی و فراهم کردن برنامههای آموزشی را برای کارکنان به همراه دارد.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که نهادينه سازي سبک رهبري خدمتگزار، پيامدهاي فردي و سازماني مختلفي مانند بصيرتبخشي، رشد معنوي و شخصيتي کارکنان، وحدتبخشي، توانمندسازي، بهبود ارتباطات سازماني و فراهم کردن برنامه هاي آموزشي را براي کارکنان به همراه دارد.
(بلک ،١ ٢٠١٣) با توجه به مطالب ذکرشده و اهميت سبک رهبري خدمتگزار براي آموزش عالي و همچنين تأکيدي که در دين اسلام، روايات و احاديث معصومان(ع ) بر مقوله هاي رهبري و خدمتگزاري شده است و خلأ تحقيقاتي احساسشده در اين زمينه ، هدف اصلي اين تحقيق ، ارائۀ الگوي رهبري خدمتگزار با رويکرد اسلامي در آموزش عالي است .
مرحلۀ اول، بخش کيفي تحقيق بود که محقق از طريق مطالعات کتابخانه اي و مصاحبۀ نيمه ساختارمند به شناسايي مهم ترين ابعاد و مؤلفه هاي رهبري خدمتگزار با رويکرد اسلامي پرداخت و در مرحلۀ دوم که بخش کمّي تحقيق را شکل ميداد، با استفاده از تکنيک دلفي، مدل طراحي شده آزمون شد.
در اين تحقيق براي دستيابي به مدل نهايي رهبري خدمتگزار با رويکرد اسلامي از تکنيک دلفي و نظر خبرگان استفاده شده است .
پيش آيندها پس آيندها کارکردها صلاحيت تعهد رهبري خدمتگزار بصيرت بخشي تواضع و فروتني رشد معنوي و شخصيتي کارکنان نوعدوستي وحدت بخشي خدمتگزاري توانمند سازي آيندهنگري بهبود ارتباطات سازماني اعتماد تدوين برنامه هاي آموزشي براي انسانگرايي کارکنان شکل ١: مدل مفهومي پژوهش مدل مفهومي تحقيق دنبالۀ طبيعي طرح نظري مسئلۀ تحقيق است که به صورت عملي نشانها و خط سيرهايي را که در نهايت براي اجراي کار مشاهده و تحليل در نظر گرفته خواهند شد، به يکديگر مرتبط ميکند.
“Determining Components of Servant Leadership in Imam Ali’s Word by Emphasizing Nahj-al Balagha (Case study: Islamic azad University-Najaf Abad Branch)”.