چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ملاکهای جذب اعضای هیئت علمی در ایران با تمرکز بر دانشگاه محقق اردبیلی بود. روش: برای نیل به هدف، از مطالعه موردی استفاده شد. ابتدا دادههای کیفی و بر اساس یافتههای آن، دادههای کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری در مرحله کمّی، 253 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق بودند که با نمونهگیری تصادفی ساده، 114 نفر برای نمونهگیری برآورد شدند. در بخش کیفی نیز با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 10 نفر تحت مصاحبههای عمیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه سازمانیافته بود که از روش سهبعدی نگری و بازخورد مشارکتکننده برای اعتباریابی آن استفاده شد؛ در بخش کمّی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 78% بود. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز و در بخش کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Pls استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ملاکهای مدّ نظر مسئولان جذب، شامل ملاکهای پژوهشی(توجه خاص و معنادار به چاپ مقالات در مجلات مرتبط با رشته تخصصی، تالیف و ترجمه کتاب، مجری یا همکاری در پروژههای پژوهشی) و ملاکهای آموزشی(سوابق تدریس، عضویت در بنیاد نخبگان، تسلط به زبان انگلیسی) و ملاکهای اعتقادی بود. نتایج مرحله کمّی نشان داد که مدل دارای برازش مناسب است. تمام ملاکهای جذب و استخدام اعضای هیئت علمی از نظر اساتید مهم تلقی میشود. نتیجهگیری: دانشگاهها با به کارگیری شاخصهای موجود میتوانند اعضای با استعدادی را در دانشگاه به عضویت خود درآورند.
خلاصه ماشینی:
چنين مهمي نيازمند آن است که دست اندرکاران نظام آموزش عالي و مسئولان جذب و استخدام اعضاي هيئت علمي، ملاکهاي روشن و معقولي در انتخاب اساتيد داشته باشند و با تکيه بر آن ملاکها، افراد شايسته و توانا در امر تربيت را انتخاب کنند.
اما شواهد موجود در اين زمينه نشان ميدهد که ملاک معتبر و روشني در امر استخدام اعضاي هيئت علمي وجود ندارد و بيشتر انتخابها بر مبناي انتخابهاي سليقه اي و حتي مبتني بر روابط است ؛ در حالي که براي انجام يک انتخاب شايسته و اصلح ، ملاکهاي روشن و دقيقي لازم است تا بتوان بدون سوگيري، فرد مناسب را برگزيد(انگل ،٤ ٢٠١٢: ١١).
يافته هاي به دست آمده از پژوهش در بخش کيفي نشان داد که از نظر اساتيد دانشگاه محقق اردبيلي، ملاکهاي پژوهشي مانند توجه خاص و معنادار به چاپ مقالات در مجلات مرتبط با رشتۀ تخصصي، تأليف و ترجمۀ کتاب، مجري يا همکاري در پروژههاي پژوهشي و ملاکهاي آموزشي مانند سوابق تدريس ، عضويت در بنياد نخبگان، تسلط به زبان انگليسي و ملاکهاي عمومي در جذب اعضاي هيئت علمي دانشگاه مدّ نظر قرار داده ميشوند.
Scientific Report on the Recruitment of Faculty Members of Universities and Institutes of Higher Education, Research and Technology.
“Investigate the Activities of Faculty Recruitment among State Universities of the Ministry of Science, Research and Technology, the Universities of the World and the Former Educational System of the Qom Seminary”.
- Regulations on the Recruitment of Faculty Members of Universities and Higher Education Institutes, Research and Technology (2011).