چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشیابی پویای رایانهای بر فراگیریِ واژگان فارسی از طریق استنباط واژگانی بود. در این پژوهش شبهتجربی، 75 فراگیر که فارسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند چهار متن را طی چهار روز بهصورت روزی یک متن خواندند و به سؤالات درک مطلب پاسخ دادند. در گروه کنترل، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا درمتنها بیاطلاع بودند. در گروه دوم، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا در متنها آگاهی داشتند و باید معنی آنها را استنباط میکردند. در گروه سوم، علاوه بر آگاهی از کلمات ناآشنا و استنباط آنها، از رویکرد ارزشیابی پویای رایانهای نیز استفاده شد. نتایج پسآزمونهای فراگیری و یادداری واژههای ناآشنا، نشان داد که آگاهی از وجود کلمات ناآشنا در متن و استفاده از رویکرد ارزشیابی پویای رایانهای، واژهآموزی از طریق خواندن را بهبود میدهد. همچنین پس از مطالعه، با طرح چهار سؤال دیدگاههای فراگیران گروه سوم درخصوص کارآمدی واژهآموزی در چارچوب ارزشیابی پویای رایانهای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که فراگیران، ارزشیابی پویای رایانهای را چارچوبی مناسب و مؤثر برای توسعهی دانش واژگانی میدانند و از آن استقبال میکنند.
خلاصه ماشینی:
نتايج پس آزمون هاي فراگيري و يادداري واژه هاي ناآشنا، نشان داد که آگاهي از وجود کلمات ناآشنا در متن و استفاده از رويکرد ارزشيابي پوياي رايانه اي، واژه آموزي از طريق خواندن را بهبود ميدهد.
يکي از علت هاي بازده پايين استنباط واژگاني ممکن است اين باشد که در بسياري از مطالعات فوق ، تنها از فراگيران خواسته بودند متني را براي درک مطلب بخوانند و بلافاصله پس از خواندن يا پس از يک وقفه ي زماني، بدون اطلاع قبلي، از آن ها آزمون واژگان ناآشناي متن گرفته بودند.
چون پياده سازي اين مدل از ارزشيابي پويا درمورد گروه سوم اين تحقيق ، که شامل بيست و سه نفر بود، ميسر نبود، تصميم بر آن شد که متن ها و سؤالات درک مطلب ، کلمات ناآشناي نشان دار در متن ها و سرنخ هاي ميانجيانه ي مربوط به هر واژه ي ناآشنا، در قالب نرم افزاري به فراگيران عرضه شود.
درخصوص سؤال اول ، ١٧ فراگير (%٧٤ فراگيران گروه ) گزينه هاي متوسط تا خيلي زياد را انتخاب کرده بودند که نشان ميدهد از نظر فراگيران ارزشيابي پوياي رايانه اي چارچوبي مناسب براي واژه آموزي از طريق استنباط واژگاني است .
در جواب سؤال دوم ، ١٥ فراگير (%٦٥ فراگيران گروه ) گزينه هاي متوسط تا خيلي زياد را برگزيده بودند که بيانگر تأثير ارزشيابي پوياي رايانه اي بر واژه آموزي از طريق استنباط واژگاني از ديدگاه فراگيران است .
Towards a lexical processing model for the study of second language vocabulary acquisition: Evidence from HSL reading.
The effect of using lexical inferencing strategies on second language vocabulary learning.