چکیده:
در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است.
هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.
روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر چگونگی مسایل مورد مطالعه و گرد آوری اطلاعات، توصیفی– مشاهده ای و پیمایشی است. روش نمونه گیری در این پژوهش روش هدفمند است. جامعه آماری پژوهش 3000 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان در کل کشور ایران در سال 2016-2015 بودند، که از میان آنها تعداد 572 جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 362 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که شامل 80 سوال بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود، پاسخ دادند تعداد 350 پرسشنامه به طور کامل بوسیله نمونه ها تکمیل گردید و جهت اجرای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد (KMO . پایایی پرسشنامه 0.87 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و روش AHP به وسیله نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد
یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی نشان داد، الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر ابعاد فردی(0.260)، درون سازمانی(0.463) و برون سازمانی(0.276) می باشد
نتیجه گیری: از بین ابعاد، عامل درون سازمانی بیشترین تاثیر را بر توانمند سازی نخبگان دارد، لذا برای توانمند سازی نخبگان باید در چارچوب مولفه های تدوین شده، مدل توانمندسازی طراحی و سازوکارهای اجرایی تدوین گردید.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با توجه به نیاز کشور در زمینه توانمند سازی نخبگان و بکار گیری توانمندی آنان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور تبدیل ایده به ثروت با هدف ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط های کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان می پردازد و در نظر دارد با تدوین ابعاد و مولفه های توانمندسازی نخبگان وضعیت موجود توانمندی آنان را تعیین و راهکارهایی برای حل چالش ها در این زمینه ارائه دهد و وضعیت مطلوب را ترسیم نماید.
به طور کلی این اصطلاح به طور خاص در سال ١٩٨٠ در رشته مدیریت مطرح شد مفهوم توانمند سازی توانمندسازی افراد به معنی تشویق آنان برای مشارکت بیشتر در تصمیم گیریهایی است که بر فعالیت آنان مؤثر است ، یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایده های خوبی را بیافرینند و آنها را به عمل تبدیل کنند(ریاحی ١٣٨٣) بلانچارد١ اعتقاد دارد توانمند سازی یکی از نوید بخش ترین مفاهیم دنیای کسب و کار است که کمتر به آن توجه شده است ، ولی اکنون به موضوع روز تبدیل شده است ، (بلانچارد و همکاران ١٩٩٩) موسسه معروف گالوپ ٢ در دو میلیون مصاحبه با موفق ترین افراد حوزه های مختلف نظیر پزشکان ، فروشندگان ، وکلا، ورزشکاران ، خانه داران ، رهبران سازمان ها، پرستاران ، کشیشان ، مهندسین ، دانشمندان ، محققین و پژوهشگران ، علت موفقیت و توانمندی آنان را در طی بیش از دو دهه مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که اولا" فعالیت این افراد در زمینه هوشمندی شان می باشد، ثانیا" از دانش مرتبط با فعالیت مربوطه برخوردار هستند و ثالثا" مهارت مرتبط با این فعالیت را دارا می باشند.