خلاصه ماشینی:
او میتوانست در همان لحظات نخست به تو شعف هنرمندبودن را نشان دهد و این توانایی را مگر چند نفر در زمانۀ ما دارند؟ در آثارش انتزاع و پیکرهها ، فرار و سایهوار ظاهر میشدند.
میتوانست آوازی محلی را به شیوۀ آوازهای اسپانیایی بخواند یا مدرن بودن شکلها را در نقشهای گبهای نشان دهد و ثابت کند که جهان هنر همخانواده و از یک تبارند و تفاوتها ناچیز.
خصلت سرزمینی و نیمهکویری در بیشتر آثار ابراهیم جعفری دیده میشود هر چند او پرنده و نقاشیهای انتزاعی نیز دارد اما چشماندازهای طبیعت و روستاهای کویری موضوع اکثر آثار اوست.
او مانند سهراب سپهری و ناصر عصار خصلتهای فرار و شفاف مناظر ایران را با لکههای طراحی شرق دور میآمیزد، اما جنبههای دیگری نیز به آن اضافه میکند .
طراحیهایش با حرکاتی سریع و قاطع انجام میشود وانسانها و شعرهایش نیز گاه به آنها اضافه میشود.
هرچند آثار نقشبرجسته و نقاشیهای متنوعی نیز در دورههای کاری او دیده میشود اما کارهای کاغذی او پردامنهتر هستند و از مناظر تا آثار انتزاعی را در بر میگیرند.
جعفری دوستتر داشت با خاکستری و بر روی کاغذهای شیری و کاهی رنگ، طراحی کند و گاه لکههایی رنگی به ویژه فیروزهای و آبی را به آنها اضافه کند.
این بسندگی به او اجازه میداد موجز و سریع کار کند که با فرار بودن و سرخوشی دائمی او همخوان بود.
• در سفر هر کس به مقصد میرسد میایستد من سفر را دوست دارم / مقصد من رفتن است محمدابراهیم جعفری