چکیده:
زمینه: وجود اخلاق در معلمان بستر رشد و تعالی آموزشوپرورش است. هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان میباشد.
روش: روش تحقیق توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری شامل7241 نفر از معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران بوده که از این تعداد 547 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، با استفاده از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی و سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفتند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب (89/ 0، 80/ 0) محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها آزمون شاپیرو- ویلک، آزمون فریدمن، و مدل سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار SPSS و Smart PLS انجام پذیرفت.
یافتهها: 01/ 0= r رابطه معنادار وجود دارد. به این معنی که معلمان با هوش اخلاقی بالا از سلامت روان بهتری برخوردارند. از بین مولفههای هوش اخلاقی درستکاری بیشترین رابطه را با سلامت روان دارد. براساس آزمون فریدمن، بخشش با میانگین رتبه (14/ 4)، بالاترین و دلسوزی با میانگین رتبه (05/ 2) دارای کمترین امتیاز است. و مدل از برازندگی قابل قبول برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر معنادار هوش اخلاقی بر سلامت روان معلمان، توجه شود که آمادگی اخلاقی معلمان نیازمند تعلیم و تربیت کافی است. درستکاری نقش مهمتری در افزایش سلامت روان داشته است؛ معلمان بایستی بین باورها و اعمال خود هماهنگی ایجاد نمایند. همچنین در تدوین برنامههای آموزش و پرورش بر قابلیتهای هوش اخلاقی بهعنوان عامل تاثیرگذار بر سلامت روان معلمان توجه شود.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل7241 نفر از معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران بوده که از این تعداد 547 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، با استفاده از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی و سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافتهها: بین هوش اخلاقی و سلامت روان معلمان در سطح 01/0 r = رابطه معنادار وجود دارد.
از میان این عوامل، اخلاق1 جایگاه خاصی داشته و نقش بهسزایی در بهبود زندگی انسانها و سلامت آنها ایفا کرده است همچنین بنابر آموزههای دین اسلام؛ اخلاق، یکی از عوامل مؤثر در ایجاد آرامش است؛ چراکه با رعایت اصول اخلاقی احساس شادی به انسان دست داده و باعث نشاط و سلامت روانی میشود.
در رابطه با تأثیر هوش اخلاقی بر وضعیت سلامت روان افراد مظالعاتی صورت گرفته که از آن جمله برخی محققان نشان دادند، اخلاق بر تواناییها و ویژگیهایی مبتنی است که پیامدها و نتایج باارزشی را ارائه میدهد (15).
نتایج آزمون فرضیههای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش اخلاقی بر سلامت روان معلمان مدارس دخترانه دولتی شهر تهران بود.
نتایج نشان داد؛ هوش اخلاقی و مؤلفههای آن شامل؛ درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش، و دلسوزی با سلامت روان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
در بخش دیگری از این تحقیق نتایج نشان داد، که هرکدام از ابعاد هوش اخلاقی شامل درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش، دلسوزی بر سلامت روان معلمان مدارس دخترانه دولتی شهر تهران تأثیر مثبت و معنیدار دارد.
The relationship between perfectionism and psychological hardiness with mental health and academic performance in female students of Ahvaz Pre-University Center.
The effect of ethical intelligence and mental health on happiness of students.