چکیده:
زمینه: صنعت مرغداری یکی از بخشهای مهم اقتصادی کشور محسوب میشود، که تامین کننده سهم مهمی از نیازهای غذایی جامعه است. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت چالشهای اخلاقی موجود در مرغداریها، شناسایی دلایل چالشهای اخلاقی شناخته شده و در نهایت تدوین راهبردهای اخلاقی- مدیریتی جهت تحول کیفی در صنعت مرغداری میباشد.
روش: با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه مرغداران فعال در سطح شهرستان شیراز است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 162 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری گردید و در نهایت تعداد 170 پرسشنامه تکمیل شد. ابتدا با انجام تحلیل عاملی چالشهای اخلاقی در صنعت مرغداری شناسایی گردید و سپس با استفاده از شیوه تحلیل محتوا دلایل رفتارهای غیر اخلاقی شناخته شد و در پایان با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد و درصد معتبر) دیگر فرضیات تحقیق به آزمون گذاشته شد.
یافتهها: نتایج در نهایت به تایید 3 چالش اخلاقی در صنعت مرغداری انجامید و از سویی راهبردهای موثر بر رفع چالشهای اخلاقی در مرغداریها به این ترتیب اولویت بندی شد: تعهد، همدلی، اقتدار، قانون، دانش، نیاز، الگوسازی، تشویق، اقتصادی، مشاوره، فشار اجتماعی و تعلق اجتماعی.
نتیجهگیری: جهت تحقق اخلاق حرفهای مرغداران و ایجاد رفتار اخلاقی در واحدهای مذکور به تهیه و تدوین معیارهای اخلاقی اقدام گردید و پیشنهاداتی درباره اجرای این راهبردها بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: جهت تحقق اخلاق حرفهای مرغداران و ایجاد رفتار اخلاقی در واحدهای مذکور به تهیه و تدوین معیارهای اخلاقی اقدام گردید و پیشنهاداتی درباره اجرای این راهبردها بیان شده است.
علیرغم توسعه آن در سالهای اخیر، در بخشهای مختلف تولید و توزیع با چالشهای زیادی رو به رو بوده است که یکی از این مسائل، عدم توجه به رفتار اخلاقی2 در صنعت مرغداری میباشد.
در فاز سوم پژوهش، به تبیین راهبرد یا راهکارهایی برای کاهش یا رفع رفتار غیر اخلاقی در مرغداریها پرداخته شد که در این راستا، 12 راهبرد بهعنوان راه حل هایی جهت کنترل، بهبود و توسعه رفتار اخلاقی در صنعت مرغداری، از طریق تحقیق شناسایی و به آزمون گذاشته شد تا از بین آن ها، بهترین راهبرد یا ترکیبی از چندین راهبرد مناسب انتخاب شود، لذا از مرغداران مورد مطالعه خواسته شد که به هر یک از این راهکارها نمره ای از 1 تا 3 بدهند که نمره 1 اولویت کم تر، نمره 2 اولویت متوسط و نمره 3 اولویت بالاتر را شامل میشد.
تحقیقات بسیار کمی مبنی بر وجود یا عدم وجود رفتار اخلاقی در مرغداریها و دلایل بروز آنها در داخل کشور مشاهده میشود؛ لذا به پژوهشگران توصیه میگردد به علت شناسی این پدیده پرداخته و نقش اخلاق حرفهای در صنعت مرغداری را بررسی کنند.
بنابراین جهت ایجاد شرایط مطلوب رفتاری در صنعت مرغداری، با توجه به چالشهای اخلاقی مطرح شده در فاز یک پژوهش، با تلقی اینکه صنعت مرغداری به مثابه حرفه ای که دارای اخلاق حرفه ای خاص خود است، هشت اصل یا معیار اخلاقی19 در عرصه این صنعت معرفی گردید و سپس در نگاره 1 با اضافه شدن نتایج فاز سوم و چهارم، مدل تجربی تحقیق ارائه شد.