چکیده:
راهبردهای حل مساله از الگوهای برتر پرورش تفکر در طراحی و تدریس برنامه ریاضی هستند. به این
منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حل مساله بر خودکارآمدی تحصیلی و
پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر پایه ششم از طریق شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش
انجام شده است. نمونه انتخاب شده ٤٠ نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم دبستان شهید معلم کلایی
شهرستان ساری ناحیه یک میباشند. پس از انتخاب نمونه این دانش آموزان را در دو گروه ٢٠ نفره به
عنوان گروه آزمایش و کنترل تقسیم کردیم. سپس کاربست راهبردهای حل مساله به دانش آموزان گروه
آزمایش در ٧ جلسه ٤٥ دقیقه ای آموزش داده شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از پیش آزمون و پس
آزمون محقق ساخته و برای بررسی خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی شرر استفاده گردید. نمرات
پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش راهبردهای حل مساله باعث
پیشرفت تحصیلی ریاضی و بهبود خودکارآمدی دانش آموزان می شود
خلاصه ماشینی:
به اين منظور پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله بر خودکارآمدي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پسر پايه ششم از طريق شبه آزمايشي با گروه کنترل و آزمايش انجام شده است .
واژه هايکليدي: راهبردهاي حل مساله ، پيشرفت تحصيلي، رياضي دوره ابتدايي، خودکارآمدي ١٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه پيشرفت هر جامعه در گرو توان آموزشي آن جامعه است و کارآيي هر نظام آموزشي را با سنجش ميزان دستيابي دانش آموختگان آن نظام به هدف هاي آموزش ميتوان برآورد نمود، هدف هاي آموزشي، همچنين تعيين کننده روش ها و برنامه هاي آموزشي هستند.
} هدف اصلي اين پژوهش ، بررسي تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله بر خودکارآمدي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پايه ششم دبستان دبستان شهيد معلم کلايي ناحيه يک ساري مي باشد.
Pajares and Miller تاثير راهبردهاي حل مسئله بر خودکارآمدي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه ششم / ١٣ ايزدي فرد و سپاسي (١٣٨٩) در پژوهش خود با عنوان «اثربخشي درمان شناختي - رفتاري با آموزش مهارت حل مساله در کاهش علايم اضطراب امتحان » به اين نتيجه رسيدند روش هاي درمان شناختي - رفتاري با آموزش مهارت حل مساله راهبردهايي کارآمد و سودمند در کاهش اضطراب امتحان و بهبود کارکرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني هستند.
- Pajares, Frank, Self-Efficacy Beliefs and Mathematical Problem-solving of Gifted student contemporary, Contemorary Educational Psychology, 235- 344,2007.