چکیده:
انیمیشن بنتن ازجمله سریالهای موفقی است که برای کودکان تولید میشود. این سریال که میزان فروش
بالای آن نشان از تفوق آن نزد مخاطبان دارد، روایت پسربچه امریکایی سفیدپوستی است که در یک سفر
خانوادگی، بهطور اتفاقی یک ساعت مچی پیدا میکند که به استفادهکنندگان خود، امکان تبدیل شدن به 10
موجود بیگانه را میدهد. فیلمها و محصولات رسانهای حاوی دلالتهای نشانهای، فرهنگی و اجتماعی
جامعه تولیدکننده هستند، ازاینرو، میتوانند دستمایه پژوهشهایی واقع شوند که نگرشی انتقادی نسبت به
چنین متونی دارند. در میان پژوهشهایی که به این قبیل رویکردها میپردازند، به نقد پسااستعماری میتوان
اشاره کرد. نظریه و نقد پسااستعماری که مبتنی بر پیمایش متون قصدمند است، در پی عناصر دوگانه متنی
است که قادر به تولید محورهای غیریتساز هستند. ادوارد سعید بر آن است که مخاطبان حین برخورد با
این محورها، نسبت به انتخاب یکی از دو وجه آن، از خود واکنش نشان میدهند. پژوهش حاضر با تکیه
بر این چارچوب فکری، بر اساس روش واکاوی و تحلیل عمیق رمزگانهای درونمتنی و با بهرهگیری
از روش فیسک و بارت، به جستجوی محورهای غیریتساز میپردازد و به نحوه ایجاد فرایندهای تولید
خود و دیگری التفات نشان میدهد.
کلید واژه: انیمیشن بنتن، نقد پسااستعماری، روش جان فیسک، روش رولان بارت، خود و دیگری
خلاصه ماشینی:
واکاوی نحوه شکل گیری مفهوم «خود و دیگری » در انیمیشن بن تن با تکیه بر روش فنی (جان فیسک ) و پنج سطحی (رولان بارت )١ دکتر نادر شایگان فر، دکتر فرزان سجودی *، قاسم تورجی ** چکیده انیمیشن بن تن ازجمله سریال های موفقی است که برای کودکان تولید می شود.
پرسش پژوهش : در سریال بن تن ، از کدام ترفندهای بلاغت تصویری برای ایجاد فرایندهای غیریت ساز استفاده می شود تا هویت سازی و هویت زدایی برساخته شود؟ فرضیه پژوهش : سریال بن تن به عنوان نمونه ای از محصولات رسانه ای غرب ، با بهره گیری از قابلیت های کادر، زاویه نگاه ، حرکت دوربین و همچنین ؛ کارکردهای فرهنگی / عقیدتی ، با ایجاد نشانه های برساخت گرایانه هویتی ، به پیشبرد فرایند غیریت سازی ، مبادرت می کند.
روش : رمزگان های فنی (فیسک ) و پنج سطحی (بارت ) پیش از ورود به این مبحث ، ارائه تعریفی از «رمزگان ٢» ضروری است : مکاریک می گوید: «رمزگان ، نظامی نشانه ای است که پیام معینی را تولید می کند و شامل مجموعه ای از نشانه ها و قواعد حاکم بر ترکیب آنها است » (ترجمه مهاجر و نبوی ، ١٣٩٣، ص ١٣٦).
در این پژوهش تلاش شده است با پیمایش عناصر بصری و روایی متن سریال بن تن به کمک رمزگان فنی از روش سه سطحی جان فیسک و رمزگان های پنج سطحی رولان بارت به کشف رمزهای آن مبادرت شود و نقدی ریزبینانه و جزءنگر از این متن رسانه ای به دست آید.