چکیده:
وجب افزایش 2Lثروت سهامداران گردید. با توجه به مشکل عدم وجود اطلاعات حسابداری با صحت و دقت بیشتر در شرکتهایی که در کنار فعالیت اصلی خود، فعالیتهای زیستمحیطی را هم مدیریت کنند،ضرورت وجود یک سیستم هزینهیابی مناسب احساس مشود. در حال حاضر نگرش تازهای نسبت به آثار زیستمحیطی ناشی از فعالیت صنعتی موسسات انتفاعی بروز کرده است،این موضوع نگاه موسسات انتفاعی را از طراحی محصول و فرایندها تا خدمات پس از فروش دچار تغییرات عمدهای کرده است. این در حالی است که ارزش واقعی منافع طبیعی از جمله هوا،زمین،آب و غیره که 3Lبرای تولید محصولات مختلف صرف میشود،دربهای تمام شده محصولات تولیدی به درستی منعکس نمیشود و صنایع سبز به رغم تحمل هزینههای محیط داخلی نسبت به صنایع غیرسبز مشابه7محصولاتی را کاربرد یکسان تولید میکنند.درحالی که مدیریت نه تنها در خصوص کارآیی و اثربخشی فعالی موسسه تحت سرپرستی خود مسئول است بلکه در مقابل هرآنچه در قبال فعالیت انتفاعی،در مورد مشکلات محیطی بروز میکند،نیز مسئول است.یک واحد انتفاعی در کنار مسئولیتهای اقتصادی ناچار به پذیرش مسئولیت محیطی یا اجتماعی نیز میباشد. در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیتهای زیستمحیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگشدن عرصهی رقابت،به ناچار بعضی شرکتهای انتفاعی از یکسو برای رفع این محدودیتها و دستیابی به درآمد بیشتر یا کسب محبوبیت تجاری،مجبور به تحمل هزینههای زیستمحیطی میشوند و از سوی دیگر برای ارزابی مثبت عملکرد خاص حفاظت از محیط زیست،ناچار به کاهش هزینههای مزبورند. برای مدیریت هزینههای زیست محیطی اولین نیاز به رسمیت شناختن این 2L(به تصویر صفحه مراجعه شود) هزینهها است.هزینهیابی زیستمحیطی فعالیتی است که میتواند موجب افزایش ارزش شرکت گردد.استاندارد بن المللی ایزو 14000 یک سیستم کنترل مدیریتی است که عملکرد زیستمحیطی شرکت را به گونهای تعریف میکند که نیازمندیهای این استاندارد را پوشش دهد و در مجموع 3Lبرای این هدف است که شرکت بتواند فرآیندها، ارتباطات و فعالیتهای خود را بدون آسیبرسانی به محیط زیست به انجام برساند. برخی شرکتهای تجاری ایرانی از جمله شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران،به ایجاد سیستم مدیریت زیستمحیطی اقدام میکنند و اگرچه در این راستا هزینههای واقعی به شرکت تحمیل میشود،لیکن در مقابل هزینهها،منافع و ارزش افزودهای را به دنبال خواهد داشت. موضوع حسابداری فعالیتهای زیست محیطی در قالب یک فعالیت مستقل قابل ارزیابی است.از یک طرف به دلیل پیروی از
خلاصه ماشینی:
"حسابداری محیط زیست هزینهیابی زیست محیطی میتواند ارزش شرکتها را افزایش دهد نادر کاظمزاده ارسی چکیده در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیتهای زیستمحیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگشدن عرصهی رقابت،به ناچار بعضی شرکتهای انتفاعی از یکسو برای رفع این محدودیتها و دستیابی به درآمد بیشتر یا کسب محبوبیت تجاری،مجبور به تحمل هزینههای زیستمحیطی میشوند و از سوی دیگر برای ارزابی مثبت عملکرد خاص حفاظت از محیط زیست،ناچار به کاهش هزینههای مزبورند.
از آن جهت که بنگاههای انتفاعی مخارجی را تحت موضوع محیط زیست متحمل میشوند،لذا ارائهی یک تصویر از عملکرد زیستمحیطی که حاوی منافع حاصل از تحمل هزینههای مزبور باشد،با توجه به ساختار موجود حسابداری،دشوار است،به این جهت بسیاری از بنگاههای انتفاعی هزینهی فعالیتهای زیست محیطی را بدون مقابله با منافع آن،تنها به عنوان اقلام هزینهای منظور میکنند و در گزارشگری مالی به گونهای موثر آنها را افشا نمیکنند."