چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای تشکیل تعاونیهای دانشجویی کشاورزی و با بهرهگیری از تکنیک دلفای در سه دور انجام شد. جامعه مورد مطالعه افراد باتجربه و صاحبنظر در زمینه تعاونیهای دانشجویی در استان کرمانشاه و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی بودند(40 نفر). نتایج نشان داد کهکاهش ترس دانشجویان از کار عملی، یادگیری ماندگارتر و تقویت توانایی کارکردن دانشجویان با یکدیگر مهمترین نقاط قوت و نداشتن پشتوانه مالی و یا فراهم نشدن سرمایه در زمان لازم، کمبود ابزار و ماشینآلات و یا وجود ابزار و ماشینآلات کهنه و مستهلک و عدم تعریف کارهای عملی و گروهی در سرفصلهای برخی از دروس کشاورزی مهمترین نقاط ضعف تشکیل و توسعه تعاونیهای دانشجویی کشاورزی به شمار میآیند. وجود روحیه کار و تولید در جامعه، اهتمام دولت برای توسعه کشاورزی و تولید ملی و استفاده از نفوذ دانشکده در مکاتبه با سایر ارگانها مهمترین فرصتها و سرانجام نگرش نامناسب به تعاونی بهطور کلی و به تعاونی دانشجویی بهطور اخص، دیوانسالاری موجود در فضای اداری جامعه، نبود سرمایه اولیه، نبود ارتباط میان دانشکدههای کشاورزی و بخش اجرا و عدم اعتقاد به تواناییهای دانشجویان تهدیدهای نهایی پیشروی تشکیل و توسعه تعاونیهای دانشجویی کشاورزی هستند.
This study aimed to examine the impact of extensioneducation courses on participation of Stakeholders in conducting rangeland cooperative's projects in Gonband-e-Kavoos Township. The study applied survey research and questionnaire was used for gathering data from the stakeholders who were involved in 13 rangeland management projects. The sample sizeof 234was generated by the use of Krejcie and Morgan Table. Results showed that stakeholders had the most participation in different projects such as renovation plans، volunteer labors، participating in conservation projects، participating in enclosure shrub planting areas and providing water resources for livestock and making watering points. Results from correlation coefficient between extension factors and stakeholders’ participation showed a positive and significant relationship between all factors and participation of stakeholders included participation in the development and modification of pastures، participation in rangeland conservation and participation in contributing to the exploitation of pastures with .80، 0.75 and 0.63 correlation coefficients respectively. According to the research findings، recommendations are provided such as: Diversification of educational programs، matching the content of extension education courses with operational problems of pastures. Greater use of audio visual aids and field trips due to the low literacy level of most stakeholders were highly recommended.
خلاصه ماشینی:
بر پایۀ جدول ١، نقاط قوت نهایی تشکل و توسعۀ تعـاونیهـای دانشـجویی کشـاورزی از دیدگاه صاحب نظران عبارت اند از: کاهش ترس دانشجویان از کارهای عملی ؛ تطبیـق آموختـه هـای نظری کلاس های درس با کارهای عملی مـرتبط ، یـادگیری مانـدگارتر؛ تقویـت توانـایی کـارکردن دانشجویان با یکدیگر؛ تقویت اعتماد به نفس ، خودباوری و ریسک پذیری ؛ تقویت روحیۀ مشارکت وجمع گرایی در دانشجویان ؛ بالا بردن انگیزة تلاش در دانشجویان ، آشنایی دانشـجویان بـا شـرایط واقعی و مشکلات کار کشاورزی و روش های حل این مشـکلات ؛ افـزایش اطلاعـات دانشـجویان راجع به قوانین و نحوة تشکیل و ادارة تعاونیها و طراحی طرح های کشاورزی؛ افزایش تبادل نظـر دانشجویان و استفاده از تجارب سازندة یکدیگر؛ آشنایی دانشجویان بـا بـازار فـروش محصـولات کشاورزی؛ شکوفایی استعدادها و خلاقیـت هـای دانشـجویان ؛ یـادگیری مباحـث اقتصـادی کـار و همچنین مدیریت مالی و فنی ؛ تربیـت نیروهـای مـورد نیـاز بـرای طـرح هـای بـزرگ کشـاورزی؛ زمینه سازی برای خوداشتغالی و کارآفرینی دانشجویان ؛ ایجاد منافع اقتصادی و کسب درآمد بـرای دانشجویان ؛ تقویت روحیۀ سالم در بین دانشجویان ؛ بهره مندی از مشورت استادان و افراد با تجربه ؛ 1.