چکیده:
سابقه و هدف: استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که با ایجاد اختلال ساختاری در استخوان، زمینه را برای شکستگی استخوان مستعد می سازد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر مشاوره بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال1394 انجام گردید.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که بر روی 80 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی که به صورت تصادفی به دو گروه 40 نفره آزمون و کنترل تقسیم شده بودند، انجام گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد FFQ و دو پرسشنامه خودساخته دیگر جمع آوری و در سه مرحله (قبل، بلافاصله بعد و دو ماه بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها: بین دوگروه قبل از مطالعه تفاوت معنی داری از نظر سن، سن منارک، تحصیلات، شغل و BMI وجود نداشت. قبل از مداخله تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات سازه های مختلف این مدل در دو گروه مشاهده نشد. اما بعد از مداخله در گروه آزمون، میانگین نمره آگاهی و سازه های مختلف مدل به طور معنی داری افزایش پیدا کرد.
نتیجه گیری: مدل اعتقاد بهداشتی می تواند در بالا بردن آگاهی، ایجاد حساسیت و درک شدت از پیامدهای یک بیماری یا یک رفتار غیر بهداشتی و درک منافع و موانع انجام یک رفتار صحیح و بهداشتی و انجام آن رفتار، مفید باشد.
Background and Objectives: Osteoporosis is a most common metabolic bone disease
that increase the risk of bone fracture by creating a structural abnormality in the bone. The
aim of this study was to determine the impact of counseling based on health belief model
(HBM) on preventive behaviors regarding osteoporosis in women referring to health
centers in Hamadan city, Iran in 2015.
Materials and Methods: This quasi-experimental before and after study was conducted
among 80 women, which were stratified randomly into two -40 member groups of case
and control. Then, through three stages (before, immediately after, and two month after
intervention), these groups were evaluated. Analyzing the data was performed by SPSS18-,
using t-test, χ2, Fisher’s exact and repeated measurement tests.
Results: There were significant differences between the two groups in terms of age,
menarche age, education, job, and body mass index (BMI). No significant differences
between the mean scores of the various structures of this model were observed among
the two groups before the intervention. The mean scores of the awareness and various
structures of the model (perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits,
perceived barriers and performance) increased significantly in the case group over time
(before, immediately after and two months after intervention) (P < 0.05).
Conclusions: Although HBM is effective for planning programs to prevent disease or
accidents, it seems that it is not suitable for the promotion of behaviors, particularly longterm
behavioral change and behaviors that depend on economic and social factors.