چکیده:
سابقه و هدف: میزان فعالیت جسمانی بعنوان عامل اساسی سبک زندگی سالم، در زنان کمتر از حد لازم است. مداخلات آموزش سلامت نظریه محور از جمله نظریه رفتار برنامه ریزی شده (Theory of Planned Behavior) تاثیر بسزایی در ارتقا و پایداری فعالیت بدنی دارند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر TPB بر رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان ساکن در خانه های سازمانی تهران بود.
مواد و روشها: یک کارآزمایی تصادفی شاهددار روی 130 نفر از زنان ساکن در منازل سازمانی تهران (1393) انجام شد که بطور تصادفی و توسط نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. جلسات آموزشی بر اساس روش های تعدیل سازه های TPB (نگرش ابزاری و عاطفی، هنجارهای انتزاعی، ادراک کنترل رفتاری، قصد و رفتار) اجرا گردید. سازه های نظریه، سطح و شدت فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی (Body Mass Index) و نسبت دور کمر به لگن (Waist Hip Ratio)، قبل، سه و شش ماه بعد از آموزش با استفاده از SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: اجرای برنامه آموزشی موجب افزایش و تداوم میانگین سازه های TPB و میانگین رتبه سطح و شدت فعالیت جسمانی، بترتیب در سه و شش ماه بعد از مداخله در گروه آزمون گردید (0.001>P). همچنین کاهش و پایداری متوسط BMI و WHR در مقاطع زمانی مشاهده شد (0.001>P). اما در گروه کنترل هیچ تغییر معناداری در متغیرهای مذکور حاصل نشد (0.05<P).
نتیجه گیری: اجرای جلسات آموزشی TPB محور موجب بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در بانوان می گردد.
Background and Objectives: The amount of physical activity as an essential determinant
of healthy lifestyle in females is less than is required. Theory-driven health education
interventions, particularly Theory of Planned Behavior (TPB), are effective in promoting
and sustaining physical activity. This research evaluated the TPB-based educational
intervention on exercise behavior and anthropometric indices in females residing in
organizational houses in Tehran.
Materials and Methods: A randomized controlled trial was performed on 130 females
residing in institutional houses in Tehran (2014). Participants were randomly chosen with
multi-stage cluster sampling. The instructional sessions were carried out applying modified
methods of the TPB structure (instrumental and affective attitudes, subjective norms,
perceived behavioral control, intention and behavior). The TPB constructs, physical
activity level and intensity, Body Mass Index (BMI) and Waist Hip Ratio (WHR) were
analyzed using the SPSS 16 software in baseline, three and six months post-education.
Results: Conducting the educational program led to a rise and maintained the mean of
the TPB constructs and mean rank of the physical activity level and intensity, three and
six months post-intervention in the case group (P < 0.001). Also, the averages of Body
Mass Index (BMI) and WHR decreased and sustained in temporal sections (P < 0.001).
However, no significant changes of aforesaid variables occurred in the control group (P >
0.05).
Conclusions: Implementing the TPB-directed instructional sessions resulted in
ameliorating and sustaining exercise behavior and anthropometric indices in females.