چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در تعاونی های روستایی شهرستان های سنندج و کامیاران است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ارتباط میان متغیرها پژوهشی توصیفی - پیمایشی می باشد و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه ی آماری این پژوهش 50 نفر از کارکنان تعاونی های روستایی در شهرستان های سنندج و کامیاران است و از این جامعه ی آماری 45 نفر با استفاده از جدول مورگان مورد بررسی قرار گرفتند. تکنیک های آماری مورد استفاده آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون می باشند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج بدست آمده از ضرایب همبستگی پیرسون با ضریب (779/ 0) و ضریب رگرسیون (625/ 0) نشان داد که تاثیر مشارکت بر مسئولیت پذیری اجتماعی مثبت و مستقیم است. همچنین آموزش با ضریب همبستگی (631/ 0) و ضریب رگرسیون (417/ 0) و ماموریت سازمان نیز با ضریب همبستگی (418/ 0) و ضریب رگرسیون (635/ 0) دارای تاثیر مستقیم بر مسئولیت پذیری اجتماعی هستند. سرانجام پیشنهاداتی جهت تقویت تاثیر متغیرهای تاثیر گذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی مطرح گردید.
The purpose of this study was to investigate factors influencing the increase in social responsibility in rural cooperatives of Sanandaj is Kamyaran cities. Variables Affecting Social Responsibility Include participation، education and mission. This research is based on the target is Applied and Based on the relationship between variables is Descriptive- Exploration research، and tools used for data collection questionnaire. Statistical populations for these are study 50 employees of rural cooperatives In Sanandaj and Kamyaran cities And 45 people of this Statistical population were randomly examined. Statistical techniques used are the correlation coefficient and regression tests. The obtained data were analyzed using SPSS software. The results obtained showed that Participation has a direct and positive impact on social responsibility. Also Training and mission have a direct impact on social responsibility. Finally suggestions to strengthen the impact of Variables Affecting Social Responsibility have been provided.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، امروزه سازمان ها علاوه بر انجام وظایف سنتی خود به انجام فعالیت های دیگری نیز مکلف شده اند که هدف این فعالیت ها پاسخ گویی به انتظارات جامعه است و از آن به عنوان مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان یاد می شود.
لذا به نوعی ضروری است که نحوه ارتباط مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در قبال ذینفعان مختلف با تعهد کارکنان در قبال وظایف کاری ارزیابی گردد تا با توجه بیشتر به این مسئولیت ها هم بتوان موجبات رضایت جامعه را فراهم ساخت و هم با داشتن کارکنانی متعهد به اهداف والای سازمانی دست یافت .
ساختار و تعداد سؤالات پرسش نامه مسئولیت پذیری اجتماعی مشارکت آموزش مأموریت سازمان 8 10 8 20 مأخذ: یافته های تحقیق قلمرو مکانی این پژوهش شامل تعاونیهای روستایی شهرستان های سنندج و کامیاران میباشد.
آزمون ضریب همبستگی برای بررسی فرضیه ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول ٦نشان میدهد که ضریب همبستگی برای تمام رابطه ها مثبت میباشد و بنابراین ،فرضیه های پژوهش مبنی بروجود روابط مثبت میان ابعاد متغیر مستقل (شامل : مشارکت ، آموزش و مأموریت ) با متغیر وابسته (مسئولیت پذیری اجتماعی) تأیید می شود.
پس از آزمون رابطه میان متغیرها، جهت بررسی میزان نقش متغیرهای مستقل آموزش ، مشارکت و مأموریت سازمان بر متغیر وابسته ، زمانی که مؤلفه ها به صورت هم زمان بر روی مسئولیت پذیری اجتماعی تأثیر میگذارند،از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده می شود(جدول ٧).
به این ترتیب ، متغیرهای شناسایی شدة مشارکت ، آموزش و مأموریت سازمان در تعاونیهای روستایی شهرستان های سنندج و کامیاران دارای تأثیر معنیدار و مستقیمی در مسئولیت پذیری اجتماعی بودند.