چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر عامل های آموزشی و روا ن شناختی بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان با روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را 1558 نفر از اعضای این تعاونی ها تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 295 نفر تعیین گردید که این تعداد به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه ای بود که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید شد و پایایی آن با انجام آزمون مقدماتی و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ (89/0 =α) و تتای ترتیبی (90/0= (θ و پایایی ترکیبی (87/0 =CR) محاسبه و تایید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی، از نرم افزارهای SPSSWin21 و LISREL (8/5) استفاده شد. بر اساس نتایج مدل یابی معادله ساختاری، توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان از هر دو عامل آموزشی و روان شناختی تاثیر می پذیرد که میزان تبیین 26 درصد است. مهم ترین عامل موثر بر توسعه کارآفرینی، عامل روان شناختی با ضریب مسیر 37/0 بوده و عامل آموزشی نیز به میزان 29/0 در توسعه کارآفرینی تاثیر داشته است. همچنین بر اساس راه حل استانداردشده کامل، تغییر در روش های بازاریابی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی بیشترین اثر را بر توسعه کارآفرینی داشته است.
The purpose of this research was to investigate educational and psychological factors affecting the entrepreneurship development in women rural cooperatives in Golestan province. This was a descriptive-correlative research. The statistical population of consisted of 1558 persons (all women that were members of rural cooperatives in Golestan province). Sample size was determined using Cochran formula and 276 persons completed the questionnaires. The research instrument was a questionnaire and its content validity was gained by a group of extension specialists. In order to investigate reliability of research questionnaire، 30 persons were randomly selected and completed the questionnaires. Also، Cronbach's alpha، ordinal theta and combination reliability were 0.89، 0.90 and 0.87 respectively. The data analysis for descriptive and inferential statistics used the SPSSWin21 and LISREL (8/5) software. The results indicated that Entrepreneurship Development was influenced by both the educational and psychological factors. Psychological factors had the greatest impact on the development of women's entrepreneurship in rural cooperatives in Golestan (Path coefficient =0.37). Also based on Completely Standardized Solution (CSS)، of between apparent and latent variables، the highest effect on Entrepreneurship Development in women rural cooperatives in Golestan province was related to Changes in marketing methods for products supplied by the Cooperatives.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج مدل یابی معادلة ساختاری، توسعة کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان از هر دو عامل آموزشی و روانشناختی تأثیر می پذیرد که میزان تبیین ٢٦ درصد است .
در همین راستا، ازآنجا که زنان در توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی نقش بسزایی دارند، لذا در صورت مدیریت صحیح و ارائه راهکارهای عملی در جهت به کارگیری از ظرفیت های آنان، بدون تردید موجبات شکوفایی اقتصادی خانوارهای روستایی فراهم خواهد شد که این امر در استفاده از ظرفیت های موجود کشور و استان اهمیت ویژهای دارد و از طرفی چون تا کنون تحقیق جامعی در این زمینه صورت نپذیرفته است ، از این رو ضرورت بررسی این موضوع به شدت احساس می شود.
لذا پژوهش حاضر با اهداف زیر دنبال می گردد: بررسی اثر عامل های آموزشی و روانشناختی بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان و استانداردسازی کامل مدل معادله ساختاری توسعه کارآفرینی برای یافتن تأثیرگذارترین متغیر.
در این راستا، داشتن انگیزه برای پیشرفت و سخت کوشی ، مسئولیت پذیری زنان عضو تعاونی ، توفیق وکمالطلبی ، نوآوری، خلاقیت و ابتکار، داشتن اعتماد به نفس ، فرصت شناسی ، خودشکوفایی و آینده نگری زنان بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان تأثیر بسزایی داشتند که این نتایج در مطالعه زارعی پهنه کلایی و همکاران (١٣٩٢)؛ بابایی و همکاران (١٣٩٢)؛ جمشیدی و همکاران (١٣٩٢)؛ رحمانی و همکاران (١٣٩٠)؛ هرندی زاده (١٣٨٩)، مقصودی و داودی (٢٠١١)، نواز (٢٠٠٩)، غیاثوند غیاثی و همکاران (٢٠٠٩) و هیدن (٢٠٠١) مورد تأیید قرار گرفته است .