چکیده:
هدف تحقیق حاضرتعیین تاثیر کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولید محصولات گلخانه ای استان تهران بود. بدین منظور 119 نفر از فعالان در زمینه محصولات گلخانه ای، که عضو تعاونی تولید در استان تهران بودند، به روش نمونه گیری کاملا تصادفی ساده انتخاب شدند و داده های لازم از طریق پرسش نامه از آنها گردآوری شد. روایی این پرسش نامه به تایید خبرگان رسید و پایایی آن به کمک آزمون آلفای کرونباخ(89/0) مورد تایید قرار گرفت. داده های به دست آمده به کمک رگرسیون تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای استان تهران نقش داشته و شاخص های شدت رقابتی و سرمایه مالی میزان تاثیر کارآفرینی بر عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای را تعدیل کرده اند.
The purpose of this study was to determine the effect of entrepreneurship and market orientation on export performance of cooperative production of greenhouse products in Tehran province. One hundred nineteen activists in the field of greenhouse products who were members of the cooperative in Tehran province were selected by simple random sampling method. Data were collected through a questionnaire. The validity of this questionnaire was confirmed by a panel of experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.89). Data gathered were analyzed by the use of regression analysis and the results showed that entrepreneurship and market orientation influenced export performance of cooperative producers of greenhouse products in Tehran province. Competitive intensity indicators and financial capital reduced the impact of entrepreneurship on the export performance of greenhouse products.
خلاصه ماشینی:
دادههای به دست آمده به کمک رگرسیون تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای استان تهران نقش داشته و شاخص های شدت رقابتی و سرمایة مالی میزان تأثیر کارآفرینی بر عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای را تعدیل کرده اند.
ابراهیم پور و همکاران (١٣٩١: ٦٢) در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که بین مؤلفه های کارآفرینی سازمانی ، شامل نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی با عملکرد تجاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس در این جدول نشان می دهد که متغیرهای موجود در مدل اثر معنی داری در تحلیل و ارتباط با متغیر وابسته دارند بدین معنا که متغیرهای کارآفرینی و بازارگرایی بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت دارند.
به منظور پیش بینی تغییرات عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای از طریق کارآفرینی با تعدیل کنندگی شدت رقابتی و برای بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده و نتایج در جدول ٢ گزارش شد.
به منظور پیش بینی تغییرات عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای از طریق کارآفرینی با تعدیل کنندگی سرمایه مالی و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده و نتایج در جدول ٣ گزارش شد.
Data gathered were analyzed by the use of regression analysis and the results showed that entrepreneurship and market orientation influenced export performance of cooperative producers of greenhouse products in Tehran province.
Keywords: Entrepreneurship, Market Orientation, Export Performance, Greenhouse Products 1.