چکیده:
در پژوهش حاضر به شناسایی و سنجش روابط بین متغیرهای موثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی های کشاورزی استان مازندران پرداخته شد. به این منظور، از یک شاخص جامع متشکل از 4 مولفه اصلی و 15 مولفه فرعی مرتبط با بازاریابی کارآفرینانه و سازگار با محیط گزارشگری ایران، به عنوان معیارهای سنجش بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی های کشاورزی، استفاده گردید. بر این اساس، با توجه به جامعه آماریپژوهش، یعنیمدیرانتعاونی های کشاورزی استان مازندران، 15 نفر به عنوان خبره انتخاب شدند. برای جمع آوری نظر خبرگان،پرسش نامهمقایسات زوجیطراحیو برایسنجشمیزانتاثیر عواملازیکمقیاسپنج سطحیفازی استفادهشد. روایی پرسش نامه با استفاده از نظر خبرگان و استادان دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد شاخص هوش رقابتی موثرترین شاخص بوده که در سایر شاخص ها (عوامل خارجی، عوامل داخلی و مزیت رقابتی) تاثیر گذاشته است. میان عوامل فرعی، شاخص های سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری در بازار و سیاست دولت، تمایز محصول و کیفیت محصول به عنوان موثرترین معیارها شناخته شدند که در سایر مولفه ها تاثیر گذاشته اند.
In this research، we identified and evaluated the relationships between the variables affecting entrepreneurial marketing in the Agricultural Cooperativesof Mazandaran province and also، the Fuzzy DEMATEL Technique was used to analyze these relationships، as well as that the degree of influence and impact of these factors were determined. This study consisted of four main components of a competitive intelligence index، external factors index، competitive advantage Index، internal factors Index، a checklist of 15 factors related to entrepreneurial marketing، which were compatiblewith Iran's reporting environment، was prepared. Accordingly، 15 experts were selected from the statistical population including the managers of agricultural cooperatives in Mazandaran province. A pairwise comparison questionnaire was designed to seek out experts' opinions. The effect of the factors was measured by a fuzzy five-level scale. Also، the validity of the questionnaire was confirmed by experts and university professors. The results showed that among the main criteria، competitive intelligence has the most impact on other factors of system، and external factors، internal factors and competitive advantage were in the next. In addition، among the sub-criteria، R&D investment، market investment and government policy، product differentiation and product quality had the most impact on other factors of system.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ماهیت رویکرد بازارمحور، که به عنوان پاسخی واکنشی به نیازهای مشتریان و اقدامات رقبای موجود شناخته می شود، این احتمال وجود دارد که برخی از فرصت های موجود در حوزه توسعه محصول جدید با توجه به نیازهای نوظهور مشتریان از دست برود (Atuahene Gima ٢٠٠١ ,and Ko)، لذا نباید به منظور نوآوری محصول، از رویکرد بازارمحوری استفاده شود چرا که اغلب گمراه کننده است (٢٠٠٩ ,Martine).
علایم اختصاری معیارها و زیرمعیارها معیارها زیرمعیارها نماد خلاقیت S11 مهارتهای کارکنان S12 C١ هوش رقابتی سرمایه گذاری تحقیق و توسعه S13 اطلاعات بازار خارجی S14 سرمایه گذاری در بازار S21 همکاری با شرکت های دیگر S22 C٢ عوامل خارجی انتقال فناوری S23 سیاست دولت S24 پشتیبانی مالی S25 تمایز محصول S31 C٣ مزیت رقابتی روشهای بازاریابی S32 دسترسی به زیرساخت ها S33 کیفیت محصول S41 C٤ عوامل داخلی تنوع محصول S42 نوآوری شرکت S43 مأخذ: یافته های تحقیق برای جمع آوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز، ابتدا از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده شد.
ماتریس ارتباط کامل فازی زدایی شده (قطعی ) زیرمعیارهای عوامل خارجی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: یافته های تحقیق جدول ٢٠.
الگوی روابط علی زیرمعیارهای عوامل خارجی D-R D+R R D سرمایه گذاری در بازار 0/430 9/770 4/670 5/100 همکاری با شرکت های دیگر -0/090 9/050 4/570 4/480 انتقال تکنولوژی -0/200 9/300 4/750 4/550 سیاست دولت -0/240 9/640 4/700 4/940 پشتیبانی مالی -0/380 8/750 4/570 4/190 مأخذ: یافته های تحقیق جمع عناصر هر سطر (D) برای هر عامل مبین میزان تأثیرگذاری آن عامل بر سایر عامل های سیستم است .