چکیده:
تجربی کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که کسب و کارهای کارآفرینانه و پر رشد» علاوه بر سهم بالا در تولید ثروت.
عامل ایجاد بیشترین میزان مشاغل جدید در این کشورها نیز بودهاند. لذا از آنجا که در حال حاضر ایران با معضل بیکاری بهویژه در
میان جوانان رویرو است» توجه به توسعه کارآفرینی اهمیتی دو چندان مییابد به نحوی که لازم است تا در اولویت سیاستی
دولتمردان قرار گیرد. از طرفی استان گیلان با وجود نزدیکی به دریا و آبوهوای مناسب دارای پتانسیلهای بالا در زمینههای مختلس
صنعت» کشاورزی و خدمات میباشد؛ اما با توجه به گزارشهای ارائه شده سالانه موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی» وضعیت کلی
کارآفرینی در سطح کشور ضعیف میباشد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی وضعیت کارآفرینی در حوزههای مختلف در سطح
استان گیلان پرداخته است. روش پژوهش حاضر از نوع روش توصیفی و کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه افراد
مشغول به فعالیت در حوزههای کشاورزی» صنعت و خدمات در کسب و کارهای کوچکک و متوسط در سطح استان گیلان» تشکیل
میدهد. در این راستا تعداد 20 نفر از متخصصان فعال در حوزههای خدمات, کشاورزی و صنعت و 20 نفر از اساتید دانشگاه در حوزه-
های ذکر شده به عنوان نمونه انتخاب شدند که در دو مرحله پرسشنامه در اختیار این افراد قرار گرفت. سپس با استفاده از تجزیه و
تحلیل شکاف, به تحلیل و بررسی شکافی میان وضع موجود و مطلوب در بخشهای خدمات. صنعت و کشاورزی پرداخته شد. در
نهایت با استفاده از رویکرد swot به شناسایی نقاط قوت» ضعف, فرصت و تهدید در حوزههای شناسایی شده پرداخته شد و جایگاه
راهبردی هر یک از حوزهها مشخص گردید. نتایج نشان داد که حوزه مشاوره کسب و کارء گردشگری, پوشاکک» مواد غذاییء شیلات
و دام و طیور با تفاوتهای اند کی نسبت به هم در محدوده راهبردهای حفظ و ثبات قرار دارند. این بدان معناست که به منظور تدوین
برنامه راهبردی در حوزههای مذکور باید از استراتژیهای حفظ و ثبات استفاده شود. همچنین حوزههای صنایعدستی و کشاورزی در
محدوده راهبردهای کاهش قرار می گیرند؛ که به منظور تدوین برنامه راهبردی در این حوزه باید از استراتژیهای کاهش استفاده شود.