چکیده:
هدف از این پژوهش تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خستگی تحصیلی دانش آموزان می باشد. روش مطالعه حاضر از نوع آزمایشی می باشد و در آن از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری 1395-1396 این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان ایذه می باشد که در سال تحصیلی 1396 مشغول تحصیل بودند، از طریق روش نمونه گیری تصادفی 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقه ای به مدت 3 روز در هفته تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند. نمونهها قبل و بعد از اجرای طرح، پرسشنامه فرسودگی ماسلاچ ) 2002 ( را تکمیل نمودند. داده ها با ورژن 20 نرم افزاری spss ها با ورژن 20 نرم افزاری آموزش مهارتهای زندگی موجب کاهش خستگی تحصیلی در دانشآموزان گردید. بنابراین میتوان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای تغییر مثبت قلمداد کرد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر خستگي تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم زيبا قليزاده *١، کبري امامي ريزي ٢ و مظفر قلي زاده 3 ١دانش آموخته تحقيقات آموزشي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه ٢استاديار گروه علوم تربيتي، واحد ايذه ، دانشگاه آزاد اسلامي،خوزستان ، ايران ٣دانش آموخته دکتري روان شناسي تربيتي، مدرس دانشگاه فرهنگيان اهواز * (نويسنده مسئول ) چکيده هدف از اين پژوهش تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر خستگي تحصيلي دانش آموزان ميباشد.
جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان ايذه مي باشد که در سال تحصيلي ١٣٩٦-١٣٩٥ مشغول تحصيل بودند، از طريق روش نمونه گيري تصادفي ٦٠ نفر انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه قرار گرفتند.
براين اساس سؤال اين پژوهش اين است که آيا آموزش مهارت هاي زندگي بر خستگي تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان ايذه در سال تحصيلي ٩٦-٩٥ تأثير دارد؟ ٢-روش : جامعه آماري اين تحقيق کليه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان ايذه به تعداد ٢٥٠٠ نفر ميباشد که در سال تحصيلي ٩٦-٩٥ مشغول تحصيل بودند.
فرضيه : آموزش مهارت هاي زندگي بر نمره خستگي تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم تأثير دارد.
آموزش مهارت هاي زندگي باعث مي شود که دانش آموزان منابع استرس و نحوه تأثير آن بر افراد را بشناسند و با اعمال موضع گيري هاي مناسب فشار رواني و استرس خود را علي الخصوص در مشکلات تحصيلي کنترل نمايند، لذا 91 خستگي تحصيلي آنان کاهش مييابد.