چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی فراگیری استعارههای حرکتی زمان و تعیین سن درک هر یک از انواع استعارههای حرکتی زمان در کودکان فارسیزبان است. این مطالعه توانایی درک چهار نوع استعاره حرکتی زمان را در کودکان ارزیابی میکند. آزمون درک استعارهها در 121 کودک در گروههای سنی 3، 4، 5، 6 و 7 سال و 46 فرد بزرگسال به عنوان گروه گواه انجام شده است. تحلیل آماری یافتههای مطالعه نشان میدهد کودکان انواع استعارههای حرکتی زمان را در سنین متفاوتی فرامیگیرند. همچنین دو عامل در تعیین میزان دشواری درک استعارههای حرکتی زمان در کودکان موثر هستند. نخستین عامل، تعداد موضوعات در مسیر حرکت حوزه مبدا است. هر چقدر استعاره از موضوعات بیشتری برخوردار باشد، برای کودکان پیچیدهتر بوده و در سنین بالاتری درک میشود. این مساله را میتوان به رشد تواناییهای شناختی کودکان با افزایش سن نسبت داد. عامل دوم در تعیین میزان دشواری استعارهها، نوع موضوع در حال حرکت در حوزه مبدا است. درصورت یکسانبودن تعداد موضوعات، استعارههایی که شامل حرکت خود فرد باشند، زودتر از استعارههایی درک میشوند که از نگاشت حرکت رویدادها ایجاد شدهاند. این عامل را میتوان براساس نظریه بدنمندی تببین کرد.
The present study investigates the acquisition of four kinds of spatial time metaphors in Farsi-speaking children. In this research 121 children of age 3 to 7 and 46 adults as control group are evaluated in order to find whether there is any difference among them in acquisition of these kinds of metaphors. The results show that the age of understanding of spatial time metaphors depends on the kind of metaphor. Increasing the number of elements involved in the metaphor mapping leads to greater complexities in learning. Furthermore, when two metaphors have the same number of metaphorical mappings, the embodiment determines which one is easier to learn.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون نشان داد که کودکان موردمطالعه، تا پنجسالگی توانایی درک استعارههای موردنظر را بهدست میآورند و از ششسالگی تواناییهای کلامی آنها در توضیح و تفسیر این استعارهها به بزرگسالان نزدیک میشود.
ازاینرو در بخش نخست این پژوهش، آزمونی برای ارزیابی درک انواع استعارههای حرکتی زمان در زبان فارسی طراحی شده است.
این آزمون، چنانکه پیشتر گفته شد، برای ارزیابی درک کودکان از استعارههای حرکتی زمان در زبان فارسی ساخته شده است.
در این آزمون استعارههای زمان مبنیبر حرکت در مکان به چهار گروه مختلف تقسیم شدند و درک هرکدام از انواع این استعارهها با دو جملۀ استعاری ارزیابی شده است.
نمرات استعارههای مختلف در گروه سنی سهسال چنانکه در نمودار 2 مشاهده میشود، درصد کودکان سهسالهای که به هر دو جملۀ استعارههای اول تا چهارم پاسخ صحیح دادهاند بهترتیب 6/28، 1/57، 1/7 و 1/7 درصد بوده است.
نمرات استعارههای مختلف در گروه سنی هفتسال چنانکه در نمودار 6 مشاهده میشود، در این مطالعه تمامی کودکان هفتساله به هر دو جملۀ استعارة دوم پاسخ صحیح دادند.
7. نتیجهگیری این مطالعه بهمنظور بررسی سن فراگیری استعارههای حرکتی زمان در کودکان فارسیزبان انجام شده است.
این آزمون شامل هشت جملۀ استعاری از چهار نوع استعارۀ حرکتی زمان است و در آن 121 کودک سه تا هفتساله و 46 فرد بزرگسال ارزیابی شدند.
مطالعات استایتس و ازچلیشکان (2013) نیز تأیید میکند که درک استعارۀ توالی رویدادها (معادل استعارۀ چهارم در این پژوهش) در کودکان انگلیسیزبان از استعارههای حرکت زمان (استعارۀ اول) و حرکت ناظر (استعارۀ دوم) سختتر است.