چکیده:
شناسایی و بهره برداری از ساز وکارهای مناسب و موثر مدیریت دانش، یکی از دغدغه های جدی سازمانهای عصر حاضر می باشد و در این میان، سازمانهای پروژه محور مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دلیل موقتی بودن پروژه های خود و چالش مستمر زمان و منابع محدود، بیش از سایر سازمان ها به مدیریت نظام مند دانش نیاز دارند. تحقیق حاضر به دنبال ارزیابی کیفی پروژه های اجرای طرح های هادی استان گیلان در برنامه پنجم توسعه به وسیله استانداردهای مدیریت پروژه است تا دانشی برای تصمیم گیری های بهتر در آینده فراهم آید. در این استاندارد حوزه های دانش مدیریت پروژه در ۹ حوزه و 42 مولفه طبقه بندی شده است که شامل مدیریت یکپارچگی پروژه، مدیریت محدوده، مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت ارتباطات، مدیریت ریسک و مدیریت تدارکات می باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد مدیریت یکپارچگی پروژه با بالاترین میانگین با اهمیت ترین و مدیریت ریسک پروژه با کمترین میانگین از کم اهمیت ترین حوزه ها بوده، مدیریت هزینه با کمترین انحراف نسبی در بهترین وضعیت و مدیریت ریسک با بیشترین انحراف نسبی در بدترین وضعیت خود قرار داشته و در اولویت اول برای تغییر می باشد در پایان میزان همبستگی حوزه های مختلف سنجیده شده تا بتوان پیامدهای مثبت یا منفی بهتر یا بدتر شدن هر حوزه را پیش بینی نمود .
خلاصه ماشینی:
بحث و نتیجه گیری در تحقیق حاضر با به کارگیری تکنیک استاندارد پیکره دانش مدیریت ، وضعیت عملکردی مدیریت پروژه در اجرای طرح های هادی روستایی در برنامه پنجم توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته است که هدف آن دانستن وضعیت فعلی حوزههای مختلف مدیریت پروژه در اجرای اینگونه پروژه هاست .
نتایج تحقیق که از بررسی ٢٠٤ پروژه اجرای طرح هادی در برنامه پنجم توسعه بدست آمده که با استفاده از تکنیک استاندارد پیکره دانش مدیریت پروژه نشان داده شد مدیریت یکپارچگی پروژه با بالاترین میانگین با اهمیت ترین و مدیریت ریسک پروژه با کمترین میانگین از کم اهمیت ترین حوزه ها در اجرای طرح هادی روستایی بوده است ، از طرفی انحراف نسبی حوزههای مختلف محاسبه شد و بدین وسیله مدیریت هزینه با کمترین انحراف نسبی در بهترین وضعیت و مدیریت ریسک با بیشترین انحراف نسبی در بدترین وضعیت خود قرار داشته و باید در طرح های آتی برای بهتر شدن وضعیت مدیریت ریسک تلاش بیشتری شود.
با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق پیشنهاداتی جهت هر چه بهتر شدن وضعیت کنونی ارائه میشود : ١ متوجه نمودن مدیران از اهمیت سرمایه های دانشی ٢ آگاه نمودن کارشناسان سازمانها از اهمیت مدیریت پروژه که با توجه به تجربه این افراد نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت ٣ ایجاد ساختاری انعطاف پذیر برای اولویت بندی پروژه در هر سازمان ٤ طراحی نرم افزاری مناسب برای مطالعات جامع در مورد مدیریت پروژه ٥ انجام مطالعات تطبیقی روی تمامی پروژه ها برای جمع آوری و مستند سازی فرایندهای موجود ٦ اجرای پروژه ها و زیر ساختهای دانشی شامل منابع انسانی و امکانات فناورانه ٧ مستند سازی تجربیات سازمانی منابع : ١.