چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی میزان بکارگیری مدیریت دانش در سازمان های دولتی است. این تحقیق با روش پیمایشی و با نمونه ای به حجم 265 نفر با ابزار پرسشنامه در بین کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان رستم انجام گرفت. بر اساس اطلاعات استخراج شده، توزیع نمره ابعاد مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه به ترتیب اولویت، کاربرد دانش12. 5، ذخیره ی دانش12. 1، انتشار دانش11. 9، سازماندهی و کسب دانش11. 7 و تولید دانش11. 4 بوده است که نشان می دهد کاربرد و ذخیره ی دانش شکل غالب مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان رستم می باشد و تنها در این دو بعد میانگین نمره بالاتر از نمره میانگین واقعی (12) بود. نمره کلی میانگین مدیریت دانش 71. 3 نیز کمتر از نمره میانگین واقعی بود. همچنین نتایج نشان داد که، از نظر 2. 8 درصد پاسخ گویان، مدیریت دانش در این سازمان خیلی ضعیف، 32. 2 درصد ضعیف، 39. 6 درصد متوسط، 20. 2 درصد خوب و 5. 2 درصد خیلی خوب بوده اند. در واقع می توان گفت، از نظر اکثر پاسخ گویان مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان رستم زیر حد متوسط و ضعیف است.
خلاصه ماشینی:
4 بوده است که نشان میدهد کاربرد و ذخیرهی دانش شکل غالب مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان رستم میباشد و تنها در این دو بعد میانگین نمره بالاتر از نمره میانگین واقعی(12) بود.
در این راستا، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان بکارگیری مدیریت دانش در سازمانهای دولتی است که به دلایل زیر آموزش و پرورش شهرستان رستم به عنوان جامعهی آماری انتخاب شده است؛ این شهرستان از شهرستانهای نوپا و تازه تأسیس است که سازمانهای دولتی موجود در آن و به خصوص آموزش و پرورش (از آنجایی که سازمانی دولتی و مکانی برای تولید دانش است) نیاز به توجه بیشتری در زمینهی مدیریت دانش دارد.
همچنین آموزش و پرورش شهرستان رستم به مانند سایر نهادهای دولتی کمتر مورد توجه اصلاحات مدیریتی از جمله مدیریت دانش قرار گرفته است که توجه به این امر بسیار ضروری به نظر میرسد.
در این راستا، این تحقیق در پی هدف اصلی خود در پی واکاوی سوال زیر نیز میباشد: - میزان استقرار ابعاد مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان رستم به چه میزان است؟ 2- مروری بر پژوهشها گودرزی و همکاران(1388) به بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی پرداختند.
آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که بین فرایند مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی در سازمان مرکزی شهرداری مشهد رابطه معناداری وجود دارد.
امینبیدختی و همکاران(1389) نیز به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان پرداختند.