چکیده:
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی از جمله اختلالات رشدی عصبی رایج میان کودکان میباشد که میتواند مشکلات متعددی را در زمینههای گوناگون شناختی، اجتماعی و تحصیلی ایجاد کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر مهارتهای حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش آموزان مقطع ابتدایی با علائم اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر ثبتنامشده در مقاطع ابتدایی دبستانهای دولتی شهر شیراز بودهاست. نمونهی موردمطالعه 38 نفر از دانشآموزان با علائم بیشفعالی بودند که بهصورت چندمرحلهای و سپس بر اساس مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (SNAP-IV) انتخاب گردیدند. دانشآموزان بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (17 نفر) و آزمایش (21 نفر) قرار دادهشدند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه در برنامه مهارتهای حرکتی بنیادی تمرین دادهشد و گروه کنترل به فعالیتهای روزمره خود پرداخت. یکجلسه قبل و پس از مداخلات، هردو گروه از دانشآموزان با استفاده از آزمونهای عملکرد پیوسته، مازهای پورتئوس، جایگذاری اوکانر و آزمون پاس ایفرد مورد سنجش قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس طرحهای تکراری مختلط انجام گردید و نشانداد که تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی میتواند در عملکرد کودکان با علائم بیشفعالی در تکانشگری حرکتی تاثیر معناداری داشتهباشد. اما شواهدی مبنی بر تاثیر تمرینات ذکرشده بر توجه پیوسته و تکانشگری شناختی یافتنشد. باتوجه به یافتههای پژوهش میتوان نیتجهگرفت تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی بهصورت کوتاهمدت میتواند بر کنترل حرکت و تکانه در کودکان با علائم نارسایی توجه/بیشفعالی مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا كه مداخلات حركتي در زمينة بهبود علائم اين كودكان بهطور معناداري مؤثر بوده و نيز اثر مهارتهاي حركتي بنيادي برخلاف اختلالات ديگر، در زمينة علائم اختلال Locomotion Object Control نارسايي توجه/بيش فعالي بررسي نشده است، پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين پرسش است كه آياتمرين مهارت هاي حركتي بنيادي بر ابعاد تكانشگري (حركتي و شناختي) و توجه پيوسته تأثيري دارد؟ روش جامعه، نمونه و روش نمونهگيري روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود كه در آن اثر متغير مستقل (آموزش مهارت هاي حركتي بنيادي) بر متغيرهاي وابسته (تكانشگري حركتي، تكانشگري شناختي و توجه پيوسته) بررسي شد.
نتايج تحليل واريانس طرحهاي تكراري مختلط براي متغير تكانشگري حركتي (آزمون جايگذاري) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 3، تمرين مهارت هاي حركتي بنيادي نتوانسته است در عملكرد كودكان با علائم بيش فعالي در آزمون جايگذاري تأثير معناداري داشته باشد و اثر اصلي و تعاملي در اين آزمون معنادار نشده است.
يافتههاي پژوهش نشان داد تمرين مهارت هاي حركتي بنيادي، عملكرد گروه آزمايش را در Tsai Smith Pantefix Pindas تكانشگري شناختي، بهبود نبخشيده و تأثير مداخلات معنادار نبوده است.
Choice-impulsivity in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A metaanalytic review.
Dropout from physical activity interventions in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis.
A racket-sport intervention improves behavioral and cognitive performance in children with attentiondeficit/hyperactivity disorder.
Acute exercise effects on measures of attention and impulsivity in children with attention deficit/hyperactivity disorder.