چکیده:
بوستان نهجالبلاغه کلانشهر تهران به دلیل جاذبههای گردشگری و تفریحی، توانمندی بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد. و علیرغم دارا بودن زمینههای مناسب برای جذب گردشگری شهری، متاسفانه هنوز از جایگاه مناسبی برای افزایش و توسعه گردشگری شهری برخوردار نیست. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این مقوله، نارضایتی گردشگران از کیفیت خدمات شهری در فضای بوستان نهجالبلاغه است.این پژوهش در پی بررسی سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری بر اساس مدل کانو در سه طیف نیازهای انگیزشی، اساسی و عملکردی گردشگران است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش گردشگرانی هستند که برای گذران اوقات فراغت به بوستان شهری نهجالبلاغه مراجعه مینمایند. تعداد نمونه بر اساس روش کوکران 360 نفر تعیین شدند. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای-پیمایشی است. دادههای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه مدل کانو بعد از کد گزاری در نرمافزار SPSS واردشده و از آمار ناپارامتری و پارامتری جهت تحلیل یافتهها استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، گردشگران از بازدید از بوستان نهجالبلاغه در زمینه تامین نیازهای اساسی، با سنجش شاخصهای امنیت (۶۱۵/۰)، کیفیت شرایط زیستمحیطی مناظر و چشماندازها (۶۱۰/۰) و زیبایی و طراحی محیط بوستان نهجالبلاغه (۶۰۳/۰) بیشترین رضایتمندی را داشتهاند و کمترین رضایتمندی در قالب نیازهای عملکردی با شاخص نیازسنجی رفتار فضایی گردشگران (۴۹۳/۰) فضای آرام همراه بانشاط (۴۲۸/۰) و برپایی نمایشگاههای هنری و صنایع اقوام مختلف (۴۷۰/۰) اظهارشده است.بیشترین نارضایتی گردشگران در ردیف نیازهای عملکردی طبقهبندی میشوند، همچنین تحلیل آماری آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که، همبستگی معناداری بین شاخص امنیت (۹۲/۰)، کیفیت و شرایط محیطی (۸۴۳/۰) و زیبایی طراحی بوستان (۶۱۸/۰) وجود دارد.