خلاصه ماشینی:
هر چند فعالیتهای بخش حملونقل در زمینه جابهجایی بار به عنوان عملیات تغییر مکان کالاها، خود بخشی از عملیات تولید محسوب میشود اما در طبقهبندی بخشهای اقتصادی و حسابهای ملی کشور، در بخش خدمات قرار میگیرد.
به دلیل عدم برخورداری گسترده از آبراهههای داخلی که بتواند امکان حملونقل آبی را در جابهجایی کالاهای داخلی فراهم آورد، نقش حملونقل رودخانهای بسیار کمرنگ بوده است اما به لحاظ وجود بیش از 2700 کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور که حدود 2000 کیلومتر آن در جنوب و در مجاورت آبهای آزاد قرار دارد، نقش و اهمیت نظام حملونقل دریایی در بخش مبادلات تجاری با دیگر کشورها نسبت به سایر سیستمها دو چندان شده است به طوری که در حال حاضر 80 درصد واردات و 90 درصد صادرات کشور از طریق این سیستم انجام میشود.
در این بین توجه به ظرفیتهای بالقوه این بخش نقش ویژهای دارد: – استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور در افزایش میزان ترانزیت کالا و مسافر و توسعه همکاریهای منطقهای و بینالمللی و همچنین ایجاد دالانهای حملونقل بینالمللی از جمله این شرایط است.
با تکمیل شبکه راههای مواصلاتی زمینی (جادهای و ریلی)، نوسازی ناوگان، روند جابهجایی بار و مسافر در کشور تسریع میشود و زمینه لازم برای رشد سریع اقتصادی به وجود میآید.
منابع 1-«سند توسعه بخشی حملونقل هوایی» در برنامه چهارم توسعه، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور(سابق)، دفتر امور راه و ترابری.