چکیده:
جهانی شدن تغییرات زیادی را در نهادهای مختلف بهوجود آورده و به دنبال آن بینالمللی شدن موجبات رشد و ترقی نظامهای آموزشی را فراهم کرده است. ضرورت و لزوم بینالمللی شدن آموزش عالی امروزه در کشور ما هم احساس و این مهم در برنامه توسعه ششم دولت گنجانده شده است. تجارب کشورهای پیشرو نشان میدهد که استفاده از زبان واسط همزمان با بینالمللی شدن آموزش عالی نقش مهمی در موفقیت و تسریع این پدیده دارد. این درحالی است که استفاده از زبان واسط در آموزش عالی ایران منع قانونی دارد. در این پژوهش تلاش شد تا با نمونهگیری هدفمند و مراجعه به صاحبنظران و مطلعان کلیدی آموزش عالی با روش نظریه برپایه مدل مناسبی برای زبان آموزش دانشگاهی در ایران در خصوص
بینالمللی شدن ارائه شود. در این مدل دلایل نیاز به استفاده از زبان واسط، عوامل و موانع موجود، راهبردها و پیامدهای آن ارائه شده است. نتایج بهدست آمده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 28 صاحبنظر و مطلع کلیدی به ارائه این مدل 13 عاملی انجامید که پدیده اصلی آن خیزش و ارتقا کشف شد؛ بدین معنا که تکثر زبان آموزش علم موجبات خیزش و ارتقای نظام آموزش عالی ایران را در پی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
,Kirkpatrick ;١٩٩٧ ,Graddol ;٢٠١٤ ,Maiworm &chter Wa) کشورهاي غيرانگليسي زبان همزمان با اجراي فرايند بين المللي شدن ، از زبان واسط به عنوان ابزار آموزش علم استفاده کرده اند و اين موضوع روند اجرا را تسريع و موجبات رشد و ترقي سريع مراکز آموزش عالي را فراهم و اهداف تعيين شده را محقق کرده است (٢٠١١ ,Hudzik).
از آنجا که توسعه آموزش عالي و بين المللي شدن در رشد و توسعه کشور اهميت انکارناپذيري دارد و در مصوبات قانوني و اسناد فرادستي به عنوان يک اولويت به تصوير کشيده شده ، با توجه به منحصر بودن زبان آموزش علم در ايران ، چگونگي دستيابي به اين مهم نيازمند بررسي است .
لذا، با استناد به پژوهشهاي مذکور که نشان مي دهد منحصر بودن زبان آموزش علم در ايران پيامدهاي منفي به دنبال دارد و نيز بررسي تجربه کشورهاي پيشرو غيرانگليسي زبان در پديده بين المللي شدن و ميزان اهميت استفاده از زبان واسط آموزش علم در بين المللي شدن دانشگاهها، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلي مناسب براي زبان آموزش دانشگاهي در ايران به منظور بين المللي شدن صورت گرفت تا بتوان با بهره گيري از نظر متخصصان و صاحبنظران داخلي راهبردهاي مناسب اين مسير و پيامدهاي آن را شناسايي کرد.
گزارش سال ٢٠١٥ از روند بين المللي شدن آموزش عالي اروپا حاکي از آن است که بي شک جريان بين المللي شدن در حال فزوني است و اين به معناي ظرفيت بسيار زياد براي مؤسسات آموزش عالي کشورهاي اروپاست ، گرچه نبود پشتوانه مالي و انعطاف ناپذيري در چارچوبهاي قانوني کشورها موجب تأخير در توسعه برخي کشورهاست ,٢٠١٥ ,The European Higher Education Area).