چکیده:
انسانگرایی و ایمان به ارزش انسان در مکتب علوی، از جایگاهی ویژه برخوردار است و منزلتی والا و الهی دارد. در این مکتب، جامعة انسانی، جامعة خدایی است و هرگونه خدمت به انسان، مایة قرب به خدای متعال است. امام علی بهعنوان تربیتیافتة مکتب نبوی، همیشه به عدل و مدارا و توجه به امور معیشتی مردم تاکید میورزید؛ چراکه به اعتقاد ایشان، زمین جز با تنگدستی ساکنانش ویران نشود و تنگدستی مردم با مال اندوزی والیان روی میدهد. امام در تمام نامههایشان، به فرمانداران و استانداران خود دربارة حقوق اجتماعی مردم و بازپس گرفتن حق محرومان از ستمکاران سفارش میکردند و از نظر اخلاق اجتماعی، مسئولان نظام را به مردمداری، ابراز محبت و لطف به رعیت دستور میدادند. با توجه به مسائل بیانشده، منشا حقوق اجتماعی انسانها در دیدگاه امام علی حق الهی است؛ بدین معنا که حق الهی زمانی ادا خواهد شد که حقوق انسانها نیز رعایت شده باشد. در این مقاله تلاش بر آن است تا با استفاده از متون مقدس اسلامی، شواهد تاریخی و بهکارگیری شیوههای پژوهش تاریخی، به بررسی حقوق و جایگاه مردم در حکومت علوی بهعنوان رویکردی از سبک زندگی امام علی پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی حقوق و جایگاه مردم در حکومت علوی بهعنوان رویکردی از سبک زندگی امام علی گلاره امیری* چکیده انسانگرایی و ایمان به ارزش انسان در مکتب علوی، از جایگاهی ویژه برخوردار است و منزلتی والا و الهی دارد.
در این مقاله تلاش بر آن است تا با استفاده از متون مقدس اسلامی، شواهد تاریخی و بهکارگیری شیوههای پژوهش تاریخی، به بررسی حقوق و جایگاه مردم در حکومت علوی بهعنوان رویکردی از سبک زندگی امام علی پرداخته شود.
در این مقاله تلاش بر آن است تا با استفاده از متون مقدس اسلامی (قرآن و نهجالبلاغه) و با استفاده از شیوة پژوهشهای تاریخی، به بررسی حقوق و جایگاه مردم در حکومت علوی بهعنوان رویکردی از سبک زندگی امام علی پرداخته شود.
وظایف زمامداران در برابر مردم از دیدگاه امام علی حکومت امام علی مردمسالاری به معنای خاص خود است که در آن، اعتقاد و اخلاق جایگاهی ویژه دارد؛ بنابراین میتواند بهعنوان الگوی سیاست اخلاقی، همواره مورد توجه عالم بشریت قرار گیرد (عرب مؤمنی، 1382: 130).
آنچه در مجموع میتوان به آن دست یافت، این است که منشأ حقوق اجتماعی انسانها در دیدگاه امام علی حق الهی است؛ بدین معنا که حق الهی زمانی ادا خواهد شد که حقوق انسانها نیز رعایت شده باشد.
آنچه در مجموع میتوان به آن دست یافت، این است که منشأ حقوق اجتماعی انسانها در دیدگاه امام علی حق الهی است؛ بدین معنا که حق الهی زمانی ادا خواهد شد که حقوق انسانها نیز رعایت شده باشد.