چکیده:
امروزه هدف همة کوششهای مدیریت شهری در زمینة افزایش خدمات، جلب رضایت بیشتر شهروندان است و این امر بهویژه برای شهرداریها، هدف ایدهآل بزرگی است و بخش عمدهای از آن با ارائة خدمات به شهروندان محقق میشود. هدف این پژوهش، سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهری شهرداری بابلسر و روش آن توصیفی - تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری در این پژوهش 61 هزار و 984 نفر و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 نفر است که به صورت تصادفی ساده برگزیده و مطالعه شدند. در این پژوهش، الگوی کانو برای سنجش میزان رضایت شهروندان و نرمافزار SPSS برای محاسبة پایایی پرسشنامه به کار رفتهاند. براساس یافتههای پژوهش عامل پارکینگهای عمومی با ضریب رضایت 468/0 به منزلة مهمترین الزامات اساسی، عامل رسیدگی شهرداری به چهرة ظاهری شهر از نظر زیبایی، مبلمان شهری و ... با ضریب رضایت 550/0 به منزلة مهمترین الزامات عملکردی، و عامل زیبایی ساختمانهای شهر با ضریب رضایت 591/0 به منزلة مهمترین الزامات انگیزشی شناخته شدند. به طور کلی شهروندان به ترتیب از الزامات انگیزشی، عملکردی و اساسی رضایت بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
سنجش رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری شهرداری بابلسر آنا مرادنژاد رحیم بردی ١*، الهه زارع ٢، فاطمه قاسمپور ١- دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران ٢- کارشناس ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری ، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران ٣- کارشناس ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری ، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران چکیده امروزه هدف همه کوشش های مدیریت شهری در زمینه افزایش خدمات ، جلب رضایت بیشتر شهروندان است و این امر به ویژه برای شهرداریها، هدف ایده آل بزرگی است و بخش عمده ای از آن با ارائـه خـدمات بـه شـهروندان محقق میشود.
عملکـرد مناسـب و کارآمـد ایـن سـازمان هـا موجـب مشارکت دادن شهروندان در اداره امور و انجام فعالیت های مربوطـه و در پـی آن رضـایت شـهروندان خواهـد شـد؛ بنابراین هدف از این پژوهش ، سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهری شهرداری بابلسر است .
هدف این پژوهش ، استفاده از دیدگاه شهروندان برای سنجش میـزان رضـایت آنـان از عملکـرد شهرداری قاین در زمینه های عمرانی، خدمات شهری و نظارت است .
) در گروه الزامات عملکردی قرار گرفتند؛ به این معنی که وجود آنها موجب رضایت شهروندان میشود؛ در حالی که نبود آنها نارضایتی را به همراه خواهد داشت ؛ به این ترتیب عامل رسیدگی شهرداری به چهـره ظـاهری شهر از نظر زیبایی، مبلمان شهری و ...
ضریب رضـایت و نارضایتی این عامل به ترتیب ٠/٤٦٧ و ٠/٤٦٧- است ؛ بنابراین میتوان گفت عامل پارکینگ های عمـومی بـا ضـریب رضایت ٠/٤٦٨ به منزله مهم ترین الزامات اساسی، عامل رسیدگی شهرداری به چهره ظـاهری شـهر از نظـر زیبـایی، مبلمان شهری و ...