چکیده:
هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی فرزندان» توسط والدین است. در همین راستا، پرسشنامهی سنجش استعداد ریاضی توسط والدین تهیه گردید و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان روانشناسی تربیتی نظرخواهی شد، و گویههایی که مورد توافق و تأیید شده بیش از 75% بود به عنوان گویه های مناسب انتخاب شد. پرسشنامه در مرحله اول، بر روی نمونه 293 نفر از دانش آموآن سال اول دبیرستان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها، ضریب اعتبار آزمون 80/0بدست آمد و با توجه به همبستگی هر سئوال با کل آزمون، تعداد 6 سئوال که همبستگی کمتر از 3/0 با کل آزمون داشتند حذف و ضریب اعتبار آزمون مجدداً محاسبه شد که میزا ان 89/0 درصد بود. با اجرای تحلیل عاملی، هشت عامل از پرسشنامه استخراج شد که 48/54 درصد از واریانس سؤالها راتبیین کرد. برای به دست آوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازه های ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: مهم بودن و لذت بردن، توجه به رشد همه جانبه، خوشحالی فرزند از تأیید معلم، علاقه به یادگیری و کمک دیگران، استفاده از ریاضی در حل مسائل زندگی، خلاقیت در حل مسائل ریاضی، آگاهی از توانایی فرزند و پیگیری در حل مسائل ریاضی. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازه گیری سنجش استعداد ریاضی فرزندان(توسط والدین) پژوهشهای گوناگون استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
( ; ١٩٩٨ ,Hara, Burke; ٢٠٠٣ ,Hill, Craft ١٩٩٩ ,Marcon ; ١٩٨٧ ,Baker ,Stevenson ) به طور خاص ، کودکانی که والدین آنها در آموزش و پرورش دارای سطوح بالاتری از عملکرد تحصیلی هستند از کودکان که پدر و مادرشان درگیری و مشکلات دارند کمتر است .
Keane, Shelton, Calkins, 2010) اوسیسکین (١٩٩٩ ,Usiskin) به نقل از یک مطالعه پایان نامه دکترا منتشر نشده توسط گاستین (Gustin) که از مصاحبه با ٢٠ نفر از ریاضی دانان بزرگ در ایالات متحده ، به این نتیجه رسید که رشد استعداد ریاضی علاوه بر زمان زیاد و طولانی و نیاز به راهنمایی قابل توجه نیز دارد، اوسیسکین بیان میکند که زمان برای رشد استعداد مورد نیاز است و به همین دلیل شروع اولیه ، حتی قبل از اینکه کودک وارد مدرسه شود و مهم است ، در همان لحظه (٢٠٠٨ ,Mann).
Kanjr, Kagan, Houston, 2009 این پژوهش برای رسیدن به اهداف زیر که عبارت اند از: سنجش استعداد ریاضی فرزندان ، هنجاریابی پرسشنامه تهیه شده در جامعه دانش آموزان و ایجاد بستری مناسب برای انجام دادن پژوهشهای گوناگون انجام شده است .