چکیده:
مقاله مورد نظر با هدف بررسی نقش تلویزیون در مشارکت سیاسی با تاکید بر انتخابات دوازدهمین دوره
ریاست جمهوری در بین شهروندان تهرانی می باشد که سوال اصلی پژوهش بدین صورت است که تاثیر و
نقش تلویزیون درانتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به چه میزان بوده است؟ برای پاسخگویی به
سوال مورد نظر فرضیاتی تدوین و از جامعه آماری ٢٨٠٠٠٠ هزار نفر از شهروندان تهرانی، ١٠٠٠ نفر
بصورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات لازم جمع آوری گردید. فرضیه اصلی پژوهش، نقش تلویزیون
بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می باشد که نتایج نشان داد که فرضیه مورد نظر مورد تائید
و تلویزیون بر انتخابات ریاست جمهوری موثر می باشد. با توجه به سطح معنی داری بدست آمده در مورد
فرضیات دیگر شامل: ١-پخش مناظرههای انتخاباتی ریاست جمهوری از تلویزیون سبب حضور و
مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ٢- پخش مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری از تلویزیون
سبب افزایش میزان آگاهی و اطلاع مخاطبان از کاندیداها ٣- موثر بودن پخش مناظرههای انتخاباتی
ریاست جمهوری از تلویزیون در تغییر عقیده رای دهندگان در مورد انتخاب کاندیداها، این فرضیات مورد
تائید قرار میگیرند. نتایج فرضیه چهارم بیانگر این مطلب است که پخش برنامههای تلویزیون به جز
مناظرههای نمیتواند به اندازه مناظره در حضور و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری موثر واقع
شود. بنابراین اینگونه میتوان نتیجهگیری نمود که به ویژه تلویزیون بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست
جمهوری موثر بوده است وبر این اساس مقاله مورد نظر بیشتر به نظریه کاشت قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به سطح معني داري بدست آمده در مورد فرضيات ديگر شامل : ١-پخش مناظره هاي انتخاباتي رياست جمهوري از تلويزيون سبب حضور و مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري٢- پخش مناظره هاي انتخاباتي رياست جمهوري از تلويزيون سبب افزايش ميزان آگاهي و اطلاع مخاطبان از کانديداها ٣- موثر بودن پخش مناظره هاي انتخاباتي رياست جمهوري از تلويزيون در تغيير عقيده رأي دهندگان در مورد انتخاب کانديداها، اين فرضيات مورد تأئيد قرار ميگيرند.
بنابراين اينگونه ميتوان نتيجه گيري نمود که به ويژه تلويزيون بر انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري موثر بوده است وبر اين اساس مقاله مورد نظر بيشتر به نظريه کاشت قرار دارد.
فرضيات فرعي: فرضيه اول : به نظر ميرسد بين پخش مناظره هاي انتخاباتي کانديداهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري از طريق تلويزيون حضور و مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : به نظر ميرسد بين پخش مناظره هاي انتخاباتي کانديد هاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري از طريق تلويزيون و حضور و مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري رابطه وجود دارد.
٠٥ کمتر است لذا فرضيه اول با ٩٩ درصد اطمينان تأئيد ميشود بنابراين پخش مناظره هاي انتخاباتي کانديداهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري در تلويزيون سبب حضور و مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري شده است .
٠٥ کمتر است لذا فرضيه مورد نظر با ٩٥ درصد اطمينان تأئيد ميشود بنابراين ميتوان گفت که پخش مناظره هاي انتخاباتي کانديداهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري از تلويزيون سبب حضور و مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري شده است .
٠٥ بيشتر است بنابراين ميتوان گفت پخش برنامه هاي تلويزيون به جز مناظره هاي نميتواند در حضور و مشارکت مردم در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري موثر واقع شود.