چکیده:
سازمان های غیر دولتی (NGO) پدیده ای جدید در حیات اجتماعی جوامع غربی محسوب می شوند که رشد شتابان آن ها از نیمه دوم قرن بیستم و در پی مسایل ناشی از جهانی شدن آغاز شده است . این سازمان ها به دنبال بسیج نیروی مردمی و داوطلب برای بهبود وضعیت جامعه ، رفع کاستی ها ، بروز و ظهور دیدگاهها و دستیابی به توسعه پایدار هستند . در این بین زنان نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و فرصت حضور در سازمان های غیر دولتی به عنوان نمادی از مشارکت را خواهند داشت . تشویق زنان و فراهم آوردن امکان حضور آنان در سازمان های غیر دولتی آنان را به نیرویی سازنده تبدیل کرده و مشارکت اجتماعی آنان را بهبود می بخشد.با توجه به این که فعالیت در چنین سازمان هایی ، داوطلبانه و غالبا بدون نفع اقتصادی می باشد بررسی و تبیین عواملی که سبب مشارکت زنان به عنوان قشر عظیمی از جامعه، در این نهادها و امور خیر می گردد ضروری به نظر می رسد . این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به بررسی و تبیین این عوامل متناسب با پتانسیل های زنان در پنج حوزه فردی ، خانوادگی ، اقتصادی ، اجتماعی و مذهبی پرداخته و عواملی همچون عواطف، خانواده، تربیت، آموزش، سن، سواد، حقوق اقتصادی زن مسلمان، فاکتورهای مذهبی و دیگر موارد بیان گردیده است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانهای، به بررسی و تبیین این عوامل، متناسب با پتانسیلهای زنان در پنج حوزۀ فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی پرداخته و عواملی همچون عواطف، خانواده، تربیت، آموزش، سن، سواد، حقوق اقتصادی زن مسلمان، فاکتورهای مذهبی و دیگر موارد بیان گردیده است.
با بررسی مقالات و پژوهشها، دیده میشود که تحقیقات صورت گرفته در بیشتر موارد، در خصوص مشارکت زنان در عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بوده و به شکل کلی به این موضوع پرداخته شده است و عوامل مؤثر بر میزان مشارکت زنان در انجام کارهای خیر، مورد نظر نبوده است.
در زمینۀ تربیت زنان خیر، اصول تربیتی مشابهی در خصوص زنان و مردان وجود دارد و تفاوت چشمگیری در خصوص تفاوت جنسی دیده نمیشود، اما به دلیل این که هدف از پژوهش، بیان عوامل مؤثر بر میزان مشارکت زنان است، لازم است که به این عوامل هر چند مشترک نیز پرداخته گردد.
به عنوان مثال، نمایش سریالهایی که کمک به همنوع و دغدغهمندی در این زمینه را نشان میدهد، به شکل غیر مستقیم، فرهنگ نیکوکاری را ترویج میکند و با توجه به بالا بودن مصرف رسانه توسط زنان غیر شاغل، میتواند در جهت حرکت این گروه به همکاری و مشارکت در امور خیر در جامعه مؤثر باشد.
مشارکت زنان در امر خیر نیز، بهعنوان نوعی از مشارکت اجتماعی داوطلبانه، از این قاعده مستثنی نبوده و ابعاد مذهبی در میزان و نوع آن بسیار مؤثر است.
این پژوهش، به بررسی مشارکت زنان در فعالیتهای داوطلبانۀ خیرخواهانه پرداخته و عوامل مؤثر بر میزان فعالیت را بیان نموده است.