چکیده:
یکی از مهمترین وظایف مدیران، تصمیم گیری می باشد، تصمیم گیری در هر شرایطی مستلزم درک فرهنگ سازمانی و تعامل بالقوه آن با تصمیمات مدیریت می باشد، به این دلیل که فرهنگ سازمانی، نظام باورها و ارزش های مشترکی است که در یک سازمان به وجود می آید و رفتار افراد آن سازمان را هدایت می کند ومی تواند نقش بسیار مهمی در انتخاب استراتژی های مالی داشته باشد. اگر فرهنگ سازمان با انتخاب استراتژی های که مدیران اتخاذ می کنند در تضاد باشد در فرایند عملیاتی سازمان اختلال شدیدی پیش خواهد آمد و گاهی اوقات در نتیجه ریسک های ایجاد شده و عدم مدیریت صحیح، این ریسک ها می تواند به نابودی و ورشکستگی سازمان منجر شود. مسئله اینجاست که انتخاب استراتژی های مالی توسط مدیران مالی به عنوان عامل درونی و فرهنگ سازمانی به عنوان عامل بیرونی می باشد، اگر فرهنگ سازمانی یک شرکت، ایستا باشد ولی مدیران استراتژی های مالی که انتخاب می کنند استراتژی های جسورانه باشد و یا بالعکس، فرهنگ سازمانی یک شرکت پویا باشد ولی مدیران استراتژی های مالی، محافظه کارانه انتخاب نمایند، این نوع انتخاب استراتژی های مالی بدون در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی منجر به شکست خواهد شد. به همین دلیل مدیران باید در انتخاب استراتژی های مالی به ارزشها و معیارهای فرهنگ سازمانی توجه کنند. در این مقاله ابتدا فرهنگ سازمانی را تعریف و مدل ها و عوامل موثر بر فرهنگ سازمانی را توضیح داده، سپس انواع مختلف استراتژی های مالی را شرح داده و در نهایت با ایجاد مدل ترکیبی عواملی که بر فرهنگ سازمانی، در انتخاب انواع استراتژی های مالی نقش دارند، ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
نقش فرهنگ سازمانی در انتخاب استراتژی های مالی توسط مدیران مالی مجید مرادی © دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه مازندران، عضو هیات علمی گروه حسابداری موسسه آموزش عالی ناصر خسرو ساوه، ایران (تاریخ دریافت: 16 بهمن ۱۳۹5؛ تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1396) یکی از مهمترین وظایف مدیران، تصمیم گیری می باشد، تصميم گيري در هر شرايطي مستلزم درك فرهنگ سازماني و تعامل بالقوه آن با تصميمات مديريت مي باشد، به اين دليل كه فرهنگ سازماني، نظام باورها و ارزش هاي مشتركي است كه در يك سازمان به وجود مي آيد و رفتار افراد آن سازمان را هدايت مي كند ومي تواند نقش بسيار مهمي در انتخاب استراتژی های مالی داشته باشد.
[10] تصميم گيري در هر شرايطي مستلزم درك فرهنگ سازماني و تعامل بالقوه آن با تصميمات مديريت مي باشد، به اين دليل كه فرهنگ سازماني، نظام باورها و ارزش هاي مشتركي است كه در يك سازمان بهوجود مي آيد و رفتار افراد آن سازمان را هدايت مي كند ومي تواند نقش بسيار مهمي در انتخاب استراتژی های مالی داشته باشد.
نتایج موید وجود رابطه بین مشارکت در بودجه بندی، سیستم های حسابداری مدیریت، عملکرد مدیران و نیز اثر گذاری فرهنگ سازمانی بر نوع این رابطه است.
نیکو مرام و دیگران (1388) در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که همبستگی بسیار ضعیفی بین متغیرهای فرهنگ و محافظه کاری در گزارشگری مالی وجود دارد، که منجر به عدم پذیرش رابطه معنادار بین ارزش های فرهنگی و محافظه کاری در حسابداری شده است.
why should managers in the selection of financial strategies to the values and criteria organizational culture.