چکیده:
واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی طبق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تشکیل شده است. در شهر مورد مطالعه این تحقیق (تهران)، روزانه حدودا 1200 پرونده درخصوص اعتراض مراجعان به تخلفات رانندگی تشکیل میشود که ضمن هزینهبر بودن، مشکلات فراوانی را از نظر آمدوشد و حضور مالکان جهت اعتراض به جرایم ثبتشده در صورت وضعیت آنان، بههمراه دارد. هدف از این پژوهش، بررسی علل فراوانی مراجعههای معترضان به واحدهای رسیدگی اعتراضها به تخلفات راهنمایی و رانندگی در شهر تهران است. خطای عوامل انسانی، وضعیت نامناسب اقتصادی مراجعهکنندگان و ... از جمله موارد مدنظر در این تحقیق است. این تحقیق با استفاده از روش کمّی از نوع پیمایشی، تکنیک پرسشنامه و حجم نمونه 340 نفر (40 کارشناس، 300 مراجعهکننده) انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها، در سطح آمار توصیفی، در قالب جداول توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمون t تک نمونهای انجام گرفته است. براساس یافتهها و نتایج تحقیق، بین تساهل سازمانها، عوامل تقنینی، وضعیت اقتصادی (ناتوانی مالی) مراجعان، خطای عوامل انسانی، عوامل فرهنگی و فراوانی مراجعههای معترضان به واحدهای رسیدگی، رابطه وجود دارد. نکته قابل توجه اینکه 70درصد کارشناسان و حدود 60درصد مراجعان معتقدند رابطه عامل خطای انسانی و فراوانی مراجعهها، زیاد است، همچنین 50درصد کارشناسان و 76درصد مراجعان رابطه وضعیت اقتصادی با فراوانی مراجعهها را در حد زیاد، عنوان کردهاند.
خلاصه ماشینی:
هم چنین سوال اصلی این پژوهش آن است که عواملی که با فراوانی مراجعه های معترضان به تخلفات رانندگی رابطه دارند، کدامند؟ / پیشینۀ تحقیق امین صارمی ، بختیاری و پورشمس (١٣٩٥)، در تحقیقی تحت عنوان "تأثیر خرده فرهنگ قومی بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی (مورد مطالعه : شهرستان خرم آباد)" به نتایجی بدین شرح رسیدند: بین متغیرهای ارزش های بومی ، باورهای قومی ، هنجارهای قومی و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه یک ) به نظر می رسد بین عوامل انسانی (مأموران ، پانچیست ها و کاربران ثبت تخلف ) و فراوانی مراجعه های معترضان به واحدهای رسیدگی اعتراض ها به تخلفات راهنمائی و رانندگی رابطه معناداری وجود دارد.
/ نتایج جدول ٣ نشان می دهد t به دست آمده (١٦/٩٧٨) از t جدول بزرگ تر بوده است و بین میانگین تأثیر عوامل اقتصادی (عدم توانائی مالی در پرداخت جرائم ) بر فراوانی مراجعه های معترضان به واحدهای رسیدگی (٣/٨٥) و میانگین نظری (٣) در سطح (٠/٠٥) تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
)/ نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نشان می دهد که بین دو گروه کارشناسان راهنمائی و رانندگی و مراجعه کنندگان با مقدار t معادل ٢/٦٩٦ با درجه آزادی ٣٣٨ در سطح معناداری کمتر از ٠/٠٥ به لحاظ تأثیر عوامل فرهنگی (قانون گریزی و نقض آموزش ) بر فراوانی مراجعه های معترضان به واحدهای رسیدگی اعتراض ها به تخلفات راهنمائی و رانندگی ، تفاوت معناداری وجود دارد.