چکیده:
رفتار شهروندی سازمانی و نتایج مطلوب آن در سازمانها امری مهم و حیاتی است. اهمیت این موضوع در سازمانهای معنوی و مذهبی مانند آستان قدس رضوی دوچندان است. از اینرو، در پژوهش حاضر رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیلگری سابقه خدمت، در حرم مطهر امامرضا (علیهالسلام) بررسی شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است. روش پژوهش نیز توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شاغل در حوزه اماکن متبرکه تشکیل دادهاند که تعداد آنها 705 نفر است و بر اساس جدول مورگان، 247 نفر بهصورت تصادفی طبقهبندی و بهعنوان نمونه آماری برای پاسخگویی به پرسشنامه پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رفتار شهروندی سازمانی «بویل و همکاران» (2016) و پرسشنامه استاندارد هوش معنوی «عبدالرحمن و مدیشاه» (2015)، بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش معنوی موجب افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی میشود. همچنین نقش تعدیلگری مثبت سابقه خدمت در رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی تایید شد.
خلاصه ماشینی:
فصـلنامه علمي -پژوهشي فرهنگ رضوي سال ششم ، شماره ٢٣، پاييـز ١٣٩٧ مباني نظري پژوهش رفتار شهروندي سازماني «ارگان و بيتمن »١ (١٩٨٣) براي نخستين بار از اصــطلاح رفتــار شـهروندي سـازماني استفاده کردند و آن را اقدام هاي بخشي از کارکنان بــراي بهبــود بهــره وري و همبســتگي و انســجام در محــيط کــاري دانسـتند کـه وراي الزام هـاي سـازماني اسـت )٧٠: ٢٠٠٢ , Hodson(.
«نودهــي و همــکاران »(١٣٩١) در پژوهشــي بــا عنــوان «بررســي رابطــۀ هــوش معنــوي و رفتـار شـهروندي سـازماني اعضـاي هيئـت علمـي دانشـگاه » رابطـۀ بيـن هـوش معنـوي و فصـلنامه علمي -پژوهشي فرهنگ رضوي سال ششم ، شماره ٢٣، پاييـز ١٣٩٧ رفتـار شـهروندي سـازماني بيـن اعضـاي هيئـت علمـي دانشـگاه حکيـم سـبزواري در سـال تحصيلــي ١٣٩٠-١٣٨٩ را بررســي کردنــد.
فصـلنامه علمي -پژوهشي فرهنگ رضوي سال ششم ، شماره ٢٣، پاييـز ١٣٩٧ نتيجه گيري بيـن هـوش معنـوي و بعـد زائريـن در رفتـار شـهروندي سـازماني در حـوزه معاونـت اماکـن متبرکـه و امـور زائريـن حـرم مطهـر امام رضـا (عليه السـلام ) رابطـۀ معنـاداري وجـود دارد.
يافته هـاي ايـن پژوهـش رابطـۀ معنـاداري بيـن هـوش معنـوي و رفتـار شـهروندي سـازماني بـا درنظرگرفتـن فصـلنامه علمي -پژوهشي فرهنگ رضوي سال ششم ، شماره ٢٣، پاييـز ١٣٩٧ نقـش تعديل گـري سـابقۀ خدمـت را نشـان مي دهـد.
Rachel (2003): organizational فصـلنامه علمي -پژوهشي فرهنگ رضوي سال ششم ، شماره ٢٣، پاييـز ١٣٩٧ citizenship behavior and service quality, journal of services marketing, Vol .