چکیده:
سازمان هایی که در جامعه فعالیت می کنند به تعیین رشد اقتصادی و اجتماعی آن کمک می نمایند. بنابراین، منطقی است که فکر کنیم یک سازمان مانند هر موجودیت دیگری در جامعه ای که به آن تعلق دارد و فعالیت می کند، مسئول می باشد. گرچه هدف کلیدی شرکت کسب و کار کسب حداکثر سود برای مالکان و سهامداران می باشد، اما انتظار می رود عملیات خود را به شیوه ای در جهت برآوردن تعهدات اجتماعی خود انجام دهند. مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) به عنوان یک مفهوم مهم به رسمیت شناخته شده است که به طور پیوسته روابط بین شرکت ها و جامعه را حفظ و تقویت می کند. این مطالعه بینشی را برای موسسات مالی و بانک ها در بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکت مثل تخصیص منابع برای انجام برنامه هایی همسو با داشتن جامعه و محیطی بهتر فراهم می آورد. همان طور که نتایج نشان می دهد بقا و دوام بخش مالی به کیفیت روش حاکمیت شرکتی (CG) آن وابسته می باشد. بررسی ها نشان می دهد که حاکمیت شرکتی موجب تشویق سرمایه گذاری و توسعه پایدار، تقویت بهره وری و نوآوری، بهبود کارایی و کاهش هزینه ها، و بعلاوه در رابطه با شرکت ها و سهامداران برخی مزایای آن شامل افزایش عملکرد شرکت، کاهش هزینه سرمایه ای، حمایت از حقوق و کاهش ریسک سرمایه گذاران و ... می باشد.
خلاصه ماشینی:
بانک ها و 1 31 1 corporate social responsibility 2 corporate governance 3 Escap Business Advisory Council فصلنامه پژوهش در حسابداري و علوم اقتصادي جامعه به هم مرتبط هستند و جوامع بانکداري تأثير زيادي به جامعه اي که درون آن جا گرفته است ، مي گذارد (EBAC، ٢٠١٤).
حاکميت شرکتي با ساختارها و فرآيندهايي براي تصميم سازي ، حساب پس دهي و کنترل رفتار در سطوح بالاي سازمان در ارتباط مي 1 32 1Adegbola سـال دوم ، شمـاره يک (پياپي: دو)، بهار ١٣٩٧ باشد (ساماني و خليلي ، ١٣٨٧) و ذينفعان عمده در آن عبارتند از سهامداران ، هيأت مديره ، مديريت ارشد اجرايي، کارکنان سازمان ، وام دهندگان ، مشتريان ، تأمين کنندگان و به طور کلي عموم جامعه (عطا ءالهي و راستي ، ١٣٩٢).
در اين زمينه به کارگيري يک استراتژي CSR (به عنوان بخشي از شيوه هاي بهتر حاکميت شرکتي ) مي تواند ادراکات جامعه را به صنعت مالي به عنوان يک کل بهبود دهد و ميزان لازم اعتماد براي بانک ها و ديگر مؤسسات مالي براي تحقق نقش ضروري آنها در اقتصاد را مجددا بدست آورد(EBAC، ٢٠١٤).
شرکت ها و سازمان هايي که با جديت حاکميت و استانداردهاي CSR را بپذيرند و بدان عمل کنند، شاهد توفيق و ارتقاء عملکرد مالي خود خواهند بود، همچنين خواهند توانست اعتماد مردم و بازار را نسبت به محصولات شان ، بيش از پيش جلب کرده و تصميم گيري هاي خودسرانه و نامطلوب ، و گريز از مسئوليت فردي را کاهش دهند ( خليلي ، ١٣٨٧) .