چکیده:
پژوهش پیش رو با هدف پیبردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانهشناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد انتخاب شدهاند. سعی بر آن بوده تا به این سوال پاسخ داده شود که زنان در فیلمهای سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی میشوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافتهها حاکی از آناند که بازنماییهای ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشههای جنسیتی جامعه ایران قدم برداشتهاند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمدهاند. همچنین با وجود تفاوتهای موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تاثیر آن در تصمیمات شخصیتهای آنها به خوبی دیده میشود.
The present research aims to find out how women's social role is represented in the media, with the emphasis on cinema; and the identification of hidden ideologies behind these representation. For this purpose, two movies, " The Salesman " and " A Cube of Sugar ", have been selected. The analysis of these two films has been carried out using and combining two methods of Narrative Analysis of Bart and Fisk's semiotics. The main question was how women are represented in these two selected films.
The findings suggest that, despite all the apparent differences between the two films, the representations presented about women in both films movie beside consolidate the patriarchal traditional system of Iranian society.
خلاصه ماشینی:
بازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران مطالعة موردی دو فیلم یه حبه قند و فروشنده محمدسالار کسرایی پروشات مهرورزی چکیده پژوهش پیشرو با هدف پیبردن به نحوة بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانة سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانهشناسی فیسک انجام شده است.
در قسمت مطالعات داخلی فقط به تعداد محدودی از این مقالات اشاره میشود که طبقهبندی آنها ازنظر موضوعی در دو دسته صورت پذیرفته است: الف) مقایسه و بررسی بازنمایی زنان در فیلمهای سینمایی دورههای مختلف تاریخ ایران (ادوار مختلف پس از انقلاب اسلامی): سلطانیگرد فرامرزی (1385) در پژوهشی با عنوان «نمایش جنسیت در سینمای ایران» با استفاده از نظریات اروینگ گافمن (Erving Goffman) در روش تحلیل محتوا، سعی داشته است تصویری را که سینمای پس از انقلاب از نمایش روابط جنسیتی به مخاطبان ارائه میدهد بررسی کند.
محمدپور، ملکصادقی، و علیزاده (1391) با استفاده از روش تحلیل نشانهشناختی سه فیلم کافه ترانزیت، سگکشی، و چهارشنبهسوری را بررسی کردهاند که در این فیلمها زنان و مسائل و مشکلات آنان موضوع اصلی بوده است و در مقالهای با عنوان «مطالعة نشانهشناختی بازنمایی زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلمهای: کافه ترانزیت ، سگکشی ، چهارشنبهسوری )» بهچاپ رسیده است.
برای این کار رویکرد برساختگرا را در نظریة بازنمایی استوارت هال بهعنوان چهارچوب نظری انتخاب کردهاند و با استفاده از ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناسی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی، و ایدئولوژی فیلمهای انتخابی خود را تحلیل و ارزیابی کردهاند.