چکیده:
نماز به عنوان یک نیایش منسجم و هدفدار، سابقه ای بس طولانی در ادیان مختلف دارد و می توان آن را به عنوان قدیمی ترین عبادتی ذکر کرد که در تمام دوران گذشته حضور داشته است. با اینکه نماز یک جنبه فراگیر در ادیان دارد، صورت و کیفیت آن در همه موارد یکسان نمی باشد، با این اوصاف یک چیز در همه آنها مشترک است و آن اعتقاد به مخاطبی مافوق بشریت است که با او سخن میگوید و از او در امور مادی و معنوی استمداد می جوید. بنابراین می توان گفت: پیامبران پرستش را به مردم نیاموختند بلکه نوع پرستش و آداب آنرا برای مردم بیان نمودند. هدف از این پژوهش بیان جایگاه نماز، کیفیت و چگونگی آن در ادیان الهی و مطرح جهان می باشد تا مخاطب بتواند کاملترین عبادت الهی را بشناسد و با معرفتی ژرف به عبادت معبود خود بپردازد. اکنون این پرسش مطرح می گردد که نماز در ادیان الهی دارای چه جایگاه، کیفیت و مقرراتی است؟ فرضیه پژوهش آن است که نماز در ادیان مختلف الهی و غیر الهی وجود داشته است و در اصل یکی از مهمترین عبادت ها و آیین هایی بوده که با آن خداوند را عبادت و پرستش می کردند. به گونه ای که در شریعت حضرت موسی و عیسی(ع)برپایی نماز از واجبات مهمی است که خداوند، درآغاز رسالت به حضرت
موسی(ع) و در آغاز تولد به حضرت عیسی)ع( توصیه نمود. در عهد عتیق در مورد اصل وجوب، اهمیت نماز و دعا، چگونگی برپایی نماز، و مکان و زمان نماز مطالبی بیان شده است. برای بررسی فرضیه از روش اسنادی با مراجعه به منابع کتابخانه ای بهره می بریم
خلاصه ماشینی:
نگاشته¬های مرتبط در این زمینه عبارتند از : کتاب نماز در ادیان نوشته ابوالقاسم جعفری(1392) که به بررسی عبادت و نیایش در ادیان پرداخته ،ایشان ابتدا ادیان را به دو بخش الهی وغیرالهی تقسیم نمودند و سپس بیان نمودن که ادیان الهی دارای عبادات و نمازهای روزانه مشابه هستند و این نمازها به توصه بنیانگذاران آن ادیان بوده است، وهمانطور که مولف در ابتدای کتاب بیان می¬نماید هدف ایشان این است که با مقایسه، معرفتی بیشتر به نماز اسلامی کامل¬ترین عبادت است حاصل گردد اما از آنجایی که مولف در نگاه اول، طلاب و حوزویان را مخاطب خود قرار داده که به دنبال پژوهش یا دریافت اطلاعات عمومی در مورد کلیت عبادات خاصه نماز در دیگر ادیان هستند این کتاب به عنوان یک منبع پژوهشی قابل استفاده می¬باشد.
»(انجیل متّی 6: 9) در تمام ادیان الهی نماز وجود داشته و در آموزه های مسیح نیز بوده، اما در طول تاریخ و در اثر تحریف هایی که در این دین الهی صورت گرفت، عملاً از عرصه دینی مسیحیان حذف شده است و در دین فعلی مسیحیت، عملی شبیه نماز مسلمانان وجود ندارد؛ ولی اگر نماز را به معنای عام آن که هر گونه نیایش و دعا و سخن گفتن با خدا را شامل می شود، در نظر بگیریم، در دین فعلی مسیحیت نیز چنین اعمال و رفتاری وجود دارد.