چکیده:
سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی و سرمایه انسانی بهمثابه متغفیری تاثیرگذار در رشد و توسعهیافتگی
شناختهشده است. امروزه توسعه پایدار و همهجانبه و مدیریت خردمندانه و رسیدن به رشد و شکوفایی بدون
توجه به زنانی که نیمی از جمعیت هر کشوری را تشکیل میدهد. هیچ جامعهای نمی تواند به اهداف توسعهای
خود دست یابد. هدف از این مقاله تحلیل تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی مور در سرمایه اجتماعی زنان
شهرستان گرمی است که مجموعه بههمپیوسته از شرایط و عوامل در سطح کلانء میانی و خرد در سرمایه
اجتماعی زنان تاثیرگذارند. بهمنظور سنجش عوامل اجتماعی و فرهنگی موئر در سرمایه اجتماعی زنان ۴۵۴
نفر بهعنوان نمونه با فرمول کوکران انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایش و تکنیک گردآوری دادهها پرسشنامه
بوده است. یافتههای تحقیق نشاندهنده ضعف سرمایه اجتماعی در میان زنان بهویژه در بعد اعتماد به
ناآشنایان و مردم بهطورکلی است. همچنین تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر سرمایه اجتماعی زنان نیز
معنادار بوده است. با توجه به معناداری روابط و غلبه سرمایه اجتماعی سنتی در میان زنان» بهبود محیط
اجتماعی» تقویت نهادهای مدنی» اصلاح بینشهاء نگرشها و کنشهای زنان ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل فرهنگی و 1-Social capital 2 -mass medial 3- Putnam اجتماعی مؤثر بر سرمایه اجتماعی و مشارکت مدنی زنان که خود یکی از مؤلفه های سرمایه اجتماعی به شمار میآید میتوان ضمن شناخت کم و کیف فعالیت های مدنی زنان در آشکار ساختن موقعیت زنان در جامعه و نقش آن ها در فرآیند توسعه کشور و مسیر آنان را در مقابله صحیح و خردمندانه با تبعیض و نابرابریهای جنسیتی مشخص نماید.
ترکیب متغیرهای مذکور که در قالب مدل آمده ، نشان دهنده آن است که سرمایه اجتماعی زنان تابعی از عوامل در سطح کلان شامل محیط (ساختار، موقعیت جغرافیایی- سیاسی و سطح توسعه اجتماعی- فرهنگی محل سکونت زنان ) در سطح میانی به بررسی تأثیر خانواده و قومیت (نهادهای غیررسمی ) و رسانه های جمعی (نهادهای رسمی) و در سطح فرد به بررسی تأثیر ارزش ها، نگرش ها و ویژگی عینی و اجتماعی (پایگاه اجتماعی) است ؛ که این متغیرهای تأثیرگذار برگرفته از منابع نظری و تجربی متعددی است که در پژوهش مورداستفاده قرارگرفته و به صورت یک مدل فرضی برای سنجش و تحلیل سرمایه اجتماعی زنان در شهرستان گرمی مورداستفاده قرارگرفته است .
ضریب همبستگی رگرسیونی بین استفاده زنان از رسانه های جمعی و سرمایه اجتماعی در بین زنان شهر گرمی در پاسخگویان برابر با ٠/٣٤ بوده و میزان ضریب تبیین برابر با است که ١١/ ٠ که نشان دهنده این است که از واریانس های متغیر سرمایه اجتماعی توسط متغیر محیط طبیعی و اجتماعی تبیین می شود.
فرضیه اول : مطابق با یافته های سطح معنی داری آزمون برابر با (٠٠٠٠)=sig بوده و تأثیر پیش بینی سرمایه اجتماعی در بین زنان از طریق ویژگی های طبیعی و اجتماعی معنی دار است .