چکیده:
هوش تجاری مجموعه تواناییهاء تکنولوژی هاء ابزارها و راهکارهایی است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسب
و کار کمک می نماید. چابکی سازمانی به عنوان توانایی سازمان برای پاسخ به تغییرات محیطی تعریف میشود و
کسب فرصت های بازار کارا و موّثر را مشخص میکند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر هوش تجاری بر چابکی
سازمان در بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت شهر تهران می باشد روش تحقیق از نظر هدف. کاربردی و بر
حسب روش پژوهش و گرد آوری داده هاء پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارکنان و
بیماران بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت شهر تهران به تعداد ۱۴۰ نفر میباشند از میان جامعه آماری از
طریق جدول مورگان ۱۰۳ نفر از مدیران و کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری
انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه هوش تجاری پروویج" و پرسشنامه چابکی سازمان
اسپایدرز استفاده شد برای آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد
که کلیه مراحل آزمون فرضیه ها با استفاده از بسته نرم افزاری 5088 صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است
که متغیر هوش تجاری متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند. همچنین متغیر های یکپارچگی داده هاء
متغیر قابلیت های تحلیلی . کیفیت محتوای اطلاعاتی ۰ کیفیت دسترسی به اطلاعات , استفاده از اطلاعات در
فرآیند کسب وکار و فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند
خلاصه ماشینی:
در این راستا در پژوهش حاضر، به بررسی اثرات هوش تجاری بر چابکی سازمانی 1 Dimitropoulos 2 Doz, Kosonen بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت پرداخته خواهد شد و بدنبال پاسخگوئی به این سوال اسـت کـه :هـوش تجـاری چـه تاثیری بر چابک سازی بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت در شهر تهران دارد؟ برای پاسخ به این سـوال شـش فرضـیه بـه شرح زیر تعیین شده است یکپارچگی داده ها بر چابکی سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان نسبت به بیمارسـتان هـای مقصـد گردشـگری سـلامت شـهر تهران تأثیر دارد.
همانطور که در جدول شماره (٤-٨) مشاهده میشود میزان p مشاهده شده در این متغیرها معنیدار است و نتایج نشان میدهد که متغیر هوش تجاری با بتایی (٠/٤٨ =BETA) متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند.
همانطور که در جدول شماره (٥) مشاهده میشود میزان p مشاهده شده در این متغیرها معنیدار است و نتایج نشان میدهد که متغیر یکپارچگی داده ها با بتایی (٠/٣٠ =BETA) متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند.
همانطور که در جدول شماره (١٣) مشاهده میشود میزان p مشاهده شده در این متغیرها معنیدار است و نتایج نشان میدهد که متغیر اسـتفاده از اطـلاعات در فـرآیند کسب وکار با بتایی (٠/٦٠ =BETA) متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند.
همانطور که در جدول شماره (١٥) مشاهده میشود میزان p مشاهده شده در این متغیرها معنیدار است و نتایج نشان میدهد که متغیر فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی با بتایی (٠/٤٤ =BETA) متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند.