چکیده:
امروزه گردشگری برجستهترین و کارآمدترین کارکردهای اقتصادی محسوب شده که دستآوردهای اقتصادی،-اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیشگامان آن میتواند به ارمغان آورد. این پدیده هماکنون بهعنوان یکی از بنیانهای جهانیسازی و نماد بارز درهم فشردگی فضا – زمان شناخته میشود. گردشگری تاریخی که بافت قدیمی و کهن شهرها را در برمیگیرد تأثیر بسزایی در ساختار فضایی و کارکردی یک شهر دارد. لذا هدف پژوهش حاضر برنامهریزی استراتژیک بهمنظور توسعه گردشگری دریافت تاریخی شهر خرمآباد میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی با استفاده از مدل استراتژیک SWOT ودرگام بعد راهبردهای ارائهشده با استفاده از روش ماتریس کمّی (QSPM) محاسبه میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد راهبرد تهاجمی(SO) (بهرهگیری از حداکثر نقاط قوت و فرصت) با امتیاز 42/3 در اولویت اول و راهبرد رقابتی (ST)(دوری از تهدیدات و استفاده از فرصتها) با امتیاز 63/2 در اولویت دوم بهعنوان مهمترین راهبردهای توسعه بافت تاریخی شهر شناخته شدند
خلاصه ماشینی:
مشکینی و حیدری در درسال ١٣٩٠ در پژوهش خود با عنوان " ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با استفاده از مدل SWOT "به بررسی پتانسیل ها و محدودیت های توسعه صنعت گردشگری در شهر زنجان پرداخته اند تجزیه وتحلیل ها نشان میدهد که با توجه به توان ها و استعدادهای بالقوه گردشگری منطقه ، آن میتواند به یک عامل توسعه درون زا تبدیل شود که خود نیاز به برنامه ریزی جامع برای بازنمایی نقاط قوت ، تقویت فرصت و مقابله با تهدیدات و ضعف ها را ضرورت میبخشد (مشکینی و حیدری، ١٣٩٠).
زیویار و همکاران در سال ١٣٩٢ در پژوهشی با عنوان " امکان سنجی صنعت توریسم در شهرستان خرم آباد استفاده از مدل تحلیلی SWOT " به این نتیجه رسیدند که با نگاهی سیستمی به نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت ها و تهدیدهای موجود میتوان نتیجه گرفت که شهر خرم آباد از جاذبه های توریستی فراوانی برخوردار است و دارای قابلیت های محیطی بسیاری است .
بدین منظور، فهرستی از نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها تهیه و با تنظیم عوامل استراتژیک ، ماتریس SWOT از آن استخراج و رهیافت های حاصل از این تجزیه وتحلیل ها، به عنوان خط مشیهای راهگشا در جهت تقویت زیرساخت ها و پتانسیل های گردشگری بافت تاریخی شهر خرم آباد ارائه گردید.