چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و موانع پیش روی کارآفرینی سـبز دریاچـه ای در روسـتاهای منطقـه سیسـتان است . جامعه نمونه این پژوهش علاوه بر ١١ متخصـص درزمینـه روسـتایی و کشـاورزی ، سـاکنان ٧ روسـتا از توابـع منطقـه سیستان است . از این بین براساس فرمول کوکران ، تعداد ١٢٠ نفر انتخاب شدند و با روش تصـادفی از آنهـا نظرسـنجی شـد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)، تحلیل رتبه رابطه خاکستری (GRA) و آمـاری T تک نمونه ای در نرم افزار SPSS به کار رفت . نتایج تحلیل سلسله مراتبی فازی حاصل از پرسش نامه کارشناسان نشـان مـی دهـد عامل زیرساختی و فنی با ضریب تاثیر ٠/٤١درصد رتبه اول ، عامل اقتصـادی بـا ضـریب تـاثیر ٠/٣٩درصـد رتبـه دوم ، عامـل آموزشی - حمایتی و اجتماعی - فرهنگی به ترتیب با ضریب تاثیر ٠/١١ و ٠/٠٩درصد رتبه های سـوم و چهـارم را در ایجـاد چالش های کارآفرینی سبز به خود اختصاص داده اند؛ همچنین نتایج حاصل از پرسش نامه روسـتایی (T تـک نمونـه ای ) نشـان می دهد چالش کارآفرینی سبز در دو بعد زیرساختی ـ فنی با میانگین ٣/١٣درصد و اقتصادی با میانگین ٣درصد، بیشتر از میانه نظری است و دو بعد آموزشی ـ حمایتی و اجتماعی - فرهنگی به ترتیب با میانگین های ٢/٤٦ و ١/٩٢درصد، رتبه های سوم و چهارم را در ایجاد محدودیت های کارآفرینی سبز کسب کردند؛ همچنین در تمامی ابعاد بررسی شده ، به ترتیـب شـاخص هـای خرید محصولات سبز با قیمت کم توسط دلالان ، نامناسببودن حمایت های دولت درزمینه توسعه بازار محصول و صادرنشـدن محصول به استان های مجاور با میانگین های ٤/٥٥، ٤/٣٥ و ٤/٣٠ بیشترین امتیاز را کسب کردند. با هدف رتبه بندی روستاهای دارای چالش کارآفرینی با استفاده از تکنیک (GRA) مشخص شد تعداد ٦ روستا ضریب بیش از ٠/٥٠درصد (چالش زیاد) و فقط یک روستا ضریب کمتر از ٠/٥٠درصد (چالش کم ) دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل سلسله مراتبی فازی حاصل از پرسش نامه کارشناسان نشـان مـی دهـد عامل زیرساختی و فنی با ضریب تأثیر ٠/٤١درصد رتبه اول ، عامل اقتصـادی بـا ضـریب تـأثیر ٠/٣٩درصـد رتبـه دوم ، عامـل آموزشی - حمایتی و اجتماعی - فرهنگی به ترتیب با ضریب تأثیر ٠/١١ و ٠/٠٩درصد رتبه های سـوم و چهـارم را در ایجـاد چالش های کارآفرینی سبز به خود اختصاص داده اند؛ همچنین نتایج حاصل از پرسش نامه روسـتایی (T تـک نمونـه ای ) نشـان می دهد چالش کارآفرینی سبز در دو بعد زیرساختی ـ فنی با میانگین ٣/١٣درصد و اقتصادی با میانگین ٣درصد، بیشتر از میانه نظری است و دو بعد آموزشی ـ حمایتی و اجتماعی - فرهنگی به ترتیب با میانگین های ٢/٤٦ و ١/٩٢درصد، رتبه های سوم و چهارم را در ایجاد محدودیت های کارآفرینی سبز کسب کردند؛ همچنین در تمامی ابعاد بررسی شده ، به ترتیـب شـاخص هـای خرید محصولات سبز با قیمت کم توسط دلالان ، نامناسببودن حمایت های دولت درزمینه توسعه بازار محصول و صادرنشـدن محصول به استان های مجاور با میانگین های ٤/٥٥، ٤/٣٥ و ٤/٣٠ بیشترین امتیاز را کسب کردند.
حال با توجه به اینکه امروزه کارآفرینی سبز، راهبـردی اثـربخش بـرای توسـعه اقتصـادی ـ اجتمـاعی کشـورها شناخته شده است و توسـعه آن نقـش مهمـی در اشـتغال زایـی پایـدار، کـاهش مشـکلات زیسـت محیطـی، کـاهش بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و باروری بیشتر زمین هـای کشـاورزی دارد، در چنـد سـال گذشـته گرایش ها و پژوهش های جالب توجهی به شناخت و آگاهی از عوامل تعیین کننده رشد سبز اختصـاص یافتـه اسـت ؛ اما مبحث مهم و ارزشمندی که در این زمینه وجود دارد، حمایت ویژه از کارآفرینان و فعالان اقتصادی است کـه بـا تبدیل الگوها و پیش نمونه ها به محصولات ملموس تجاری، کارآفرینی سبز محقق میشود و تداوم فعالیت در عرصـه اقتصاد سبز و ارائه محصولات سبز نیازمند این حمایت ها و توجهات خـاص اسـت ؛ بنـابراین شـناخت چـالش هـا و موانع پیش روی توسعه کارآفرینی سبز ضروری به حساب میآید (رضایی و همکاران ، ١٣٩٥: ٤٧).