چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه مهارت تفکر انتقادی در بین دبیران تخصصی و غیرتخصصی درس مطالعات
اجتماعی استان خراسان جنوبی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی (مقایسهای) بوده است.
ازنظر زمانی پژوهش از نوع مقطعی یعنی در یک دوره زمانی خاص (سال تحصیلی ۹۴-۹۵) انجام گرفته است.
جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران مطالعات اجتماعی دوره تحصیلی متوسطه دوره اول استان خراسان
جنوبی تشکیل دادهاند که از این تعداد ۱۱۳ نفر دبیران غیرتخصصی و ۱۴۰ نفر دبیران تخصصی بر اساس
جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی
کالیفرنیایی (CCTDI) باثبات درونیa-/9 استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون u مان ویتنی
در سطح معنیداری P>-/5 نشان داد که متغیر تفکر انتقادی و مژّلفههای آن ازجمله حقیقتجویی,
انتقادپذیری, قدرت تجزیهوتحلیل, قدرت سازماندهی اطلاعات, اعتمادبهنفس, میزان رشد یافتگی و
جستجوگری در بین دبیران تخصصی و غیرتخصصی درس مطالعات اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف از این تحقیق مقایسه مهارت تفکر انتقادی در بین دبیران تخصصی و غیرتخصصی درس مطالعات اجتماعی استان خراسان جنوبی بود.
نتایج تحقیق با استفاده از آزمون u مان ویتنی در سطح معنیداری 05/0≥P نشان داد که متغیر تفکر انتقادی و مؤلفههای آن ازجمله حقیقتجویی، انتقادپذیری، قدرت تجزیهوتحلیل، قدرت سازماندهی اطلاعات، اعتمادبهنفس، میزان رشد یافتگی و جستجوگری در بین دبیران تخصصی و غیرتخصصی درس مطالعات اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد.
در عصری که کتابهای درسی بهسرعت کهنه میشوند و نوآوری دائما تجربه میشود اهداف نهایی کلی تعلیم و تربیت ناگزیر باید تغییر یابد بهعبارتدیگر روشهای سنتی تدریس و یادگیری یعنی جایگاه منفعل فراگیران در محیط آموزشی و تکیهبر پر کردن از اطلاعات، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی نسل حاضر و آینده نخواهد بود و برای تربیت صحیح فراگیران نیاز است تا آنها آزادانه، خلاقانه و نقادانه و بهطور علمی بی اندیشد.
ابزار اصلی اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی<FootNote No="33" Text=" California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI)"/> فاشیون (1990) است که 75 سؤال را در برمیگیرد و با مقیاس لیکرت از کاملا موافق تا حدودی موافق، موافق، مخالف تا حدودی مخالف، کاملا مخالف از یک تا شش امتیاز برحسب دستورالعمل امتیازدهی میشود.
3. یافتهها نتایج آزمون u مان ویتنی (شکل 1) نشان میدهد که تفکر انتقادی و ابعاد آن در بین دبیران تخصصی و غیرتخصصی درس مطالعات اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.