چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی مراحل تربیت اخلاقی از منظر معرفتشناسی مولانا میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیق
بنیادی صورت پذیرفته و ابزار گردآوری دادهها فیش و مصاحبه میباشد. تجزیهوتحلیل دادهها از راه طبقهبندی و تفسیر
اطلاعات بهدستآمده انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مراحل تربیت اخلاقی از دیدگاه مولانا به ترتیب ذیل
میباشد: توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان میدهد مراحل تربیت اخلاقی از دیدگاه مولانا بـه ترتیـب ذیـل میباشد: توبه ، تتبل ، صبر، توکل ، تسلیم و رضا، فقر و فنا .
(زروانی و غروی، ١٣٨٤)؛ بنابراین پژوهش در تربیت اخلاقی از ضرورت های عصـر حاضـر بـه شـمار میرود و لذا در این تحقیق به بررسی اصول تربیت اخلاقی از منظر مولانا که در اوج وجاهت عالمانـه ، خـود در اثـر رویـارویی بـا شمس تبریزی که او را از عالم بیرون به جهان بیمنتهای درونش هدایت کرد به خودشناسی حقیقی رسـید، در مثنـوی معنـوی به راستی آموزگار نمونه و شایسته ای در تعلیم خویشتن شناسی به انسان مینماید، پرداخته ایم .
این قضیه به ما در فهم امکان ذاتی تربیت اخلاقی کمک میکنـد؛ بنـابراین بـه حکـم عقـل ، تربیـت انسـان امـری کـاملا طبیعـی اسـت در غیـر ایـن صـورت وجـود چنـین نیازهـایی چـه معنـایی دارد؟ علت دیگری که خارج از تفکر و تجربه انسانی است ، وجود مکتب های گوناگون دینی و غیر آن است کـه هرکـدام بـه طریقـی بـه فضیلت های اخلاقی توصیه میکند.
بنابراین فقر در این گفتار مولانا عبارت از فنا فی الله است و این نهایت سـیر و درجـه سـالکان اسـت طـوری کـه سـالک از همـه احوال فانی شده و دل از همه چیز میکند و فقط به یک چیز روی می آورد در این صورت او بدان چیـز بـاقی مانـده و بقـا پیـدا میکند چون سالک از خود فانی و به حق باقی شد همه وجودش حق میشود و از جسم و بدن دیگر نشـانی در میـان نیسـت و سالک تماما روح میشود روحی که از حق پرتو میگیرد.