چکیده:
مسئله پژوهش از تدقیق در ائرات فروکاهمش مبانی انسانشناسی»
هستیشناسی و معرفتشناسی در تئوری سازمان و مدیریت غربی نشئت میگیرد.
بر این اساس، با رهگیری این فروکاهش در مبانی» نشان داده میشود که «رقابت»
بهعنوان داعی اصلی و اعتبار محوری در دیدگاههای سهگانه مدرن، نمادین
تفسیری و پستمدرن مطرح است: در ادامه با رویکرد موضوعشناسی فلسفی،
وبا استفاده از روشهای متناسب با ساحات گوناگون تحقیق در حوزهة اعتباریات
و شیوة تحلیل به شناسایی و معرفی قرابت بهمثابه اعتبار محوری در
مدیریت اسلامی پرداخته میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که در اندیشه
اسلامی، کمال حقیقی، قرب به خدای متعال است که از مسیر ولایتپذیری انسان کامل محقق میشود و در ظاهر این قرب» هسته اصلی تعاملات اجتماعی
بر محور قرابت خانوادگی است. باکشف اعتبار «قرایت» پاتتران اعتبار محوری»
در ساحت ساخت یکی از نمونههای منتج از محوریت قرابت تفریع خواهد شد
ودر ساحت تغییر به تبیین اثرات آن در طرح سازمان و با سه موّلفه پیچیدگی؛
رسمیت و تمرکز پرداخته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
این آثار با موضوعاتی نظیر مطالعة تطبیقی وظایف مدیریت در قرآن کریم (نجاتبخش اصفهانی و شهریاری، 1388)؛ پیشنیازهای مدیریت اسلامی (مصباح یزدی، 1385)؛ قدرت در مدیریت اسلامی (نادری قمی، 1378)؛ اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن (نقیپورفر، 1377الف)؛ بررسی شخصیت اهلبیت در قرآن (نقیپورفر، 1377ب)؛ تشویق و تنبیه در اسلام (سید علیپور، 1383)؛ آسیبشناسی پژوهشهای انجامشده در زمینة مدیریت اسلامی (سهرابی و همکاران، 1390)؛ تحلیل محتوای ادبیات مدیریت اسلامی (خنیفر، 1384ب)؛ اوصاف مدیر (کشوری، 1371) و آثار متعدد دیگری که در این زمینه براساس عهدنامة مالک اشتر و نهجالبلاغه (احسانی، 1379؛ اعتصامی و فاضلی کبریا، 1388؛ اعرافی، 1380؛ بشیر، 1385؛ تقوی رفسنجانی، 1381؛ ثواقب، 1380؛ حق پناه، 1379، 1380؛ خزعلی، 1381؛ خنیفر، 1384الف؛ دلشاد تهرانی، 1388؛ رحمانی، 1379؛ رستمیان، 1379؛ فلاح سلوکلایی، 1384؛ کریمی، 1381؛ ماندگار، 1379؛ محسنی، 1384؛ مشتاق، 1385؛ ناصری، 1381؛ نوایی، 1382)؛ الگوی اسلامی ارتباطات با مشتری مبتنیبر رابطة اخوت (محمدی، 1392)؛ نقش رهبری اسلامی در ادارة شرکت (عباسی، 1 2008)؛ مذهب بهعنوان استراتژی وحدت (عاشور 2 و برهانالدین 3 ، 2011)؛ رویکردهای مذهبی در مدیریت دانش (حیدر نقوی 4 ، کنوال 5 و محمد عثمان 6 ، 2012)؛ Abbasi.
در این بخش از تحقیق نیز نگارنده برای پرهیز از گرفتارآمدن در نقطهضعفی که در آسیبشناسی آثار مدیریت اسلامی بدان اشاره شد، از 37 اثر فلسفی و عرفانی 1 با محوریت شرح فصوص الحکم و همچنین، از پایاننامة آقای خانی 2 استفاده کرده است که بهعلت کثرت مستندات مجال ارائة آنها در این مقاله نیست و تنها میتوان به سیر بحث و ثمرات آن اشارة اجمالی داشت.